Renske is omgeven door vele zware machines en overal liggen schoenen in allerlei vormen en maten op de grond, in rekken of op de toonbank. Ze verontschuldigt zich voor de rommel. Maar dat hoort nou eenmaal bij een schoenmaker. Sommigen gebruiken horen bij een ambacht, zoals dat je als schoenmaker ook sleutels maakt, maar Renkse was niet van plan aan het traditionele beeld van de klassieke schoenmaker te voldoen: oubollige winkel, man op leeftijd, vieze handen, beetje knorrig. De vaste klanten in Druten moesten ook wel even twee keer kijken toen de schoenmaker met pensioen ging en er opeens een jongedame van 25 achter de toonbank stond. ‘Waar is je vader?’ vroegen ze nog wel eens op het begin, zegt Renske.
‘Waarom is het beeld van een schoenmaker altijd een man op leeftijd?’ dacht ze. ‘Waarom moet een ambacht oud aanvoelen? Dat beeld moest om, dat was mijn strategie. Kijk hier ben ik: jong fris, modern en dezelfde kwaliteit die je gewend bent.’
Terwijl de geur van verbrand rubber de winkel vult als ze de hakken van een schoen schuurt op de grote, luide machine, vertel Renske over deze verbaasde reacties toen ze de zaak had overgenomen. Op haar 25e kocht ze de winkel van de schoenmaker die met pensioen ging. Ze gaf het een nieuwe naam, veranderde het uiterlijk van de oude machines, en was vastbesloten om het ambacht een moderne look te geven.
‘Al op jonge leeftijd wist ik dat ik iets creatiefs wilde doen, met mijn handen.’ Meteen wist Renske dat ze voor tassen en schoenen wilde gaan, want daar ‘kun je eindeloos in ontwerpen.’ Ze koos voor de opleiding ambachtelijk schoenmaker en lederwarenmaker. Ze werkte 4,5 jaar in de orthopedische schoenen sector. ‘Tot ik op een dag langs de schoenmaker in mijn dorp liep en zag dat het te koop stond. Toen dacht ik, dat ga ik dus echt niet doen. Twee weken later stond ik er weer en had ik het gekocht.’
Vandaar dat ik voor JouwWeb koos, waar ik het allemaal zelf makkelijk en snel mee kon maken.
Na de eerste verbaasde gezichten, en ook lichte paniek van de vaste klanten die zich afvroegen wie deze dame nou eenmaal was en waar de oude vertrouwde schoenmaker is gebleven, kwamen er vooral leuke reacties binnen. ‘Mensen vonden het fijn dat er een schoenmaker in het dorp gebleven is.’ Het leeglopen van de winkelstraat of het anonieme, snelle winkelen in grote steden, vindt Renske jammer. ‘Ik hoop mensen weer terug te krijgen naar de winkelstraat, ook jongeren. Door als ambachtelijk beroep met je tijd mee te gaan en een frisse en jonge uitstraling te hebben. Dat betekent ook online goed zichtbaar zijn. Ik denk dat de website heel goed is om te laten zien wie ik ben; mijn verhaal. Zelf heb ik er weinig verstand van en houd ik me liever niet teveel bezig met dingen als coderen. Vandaar dat ik voor JouwWeb koos, waar ik het allemaal zelf makkelijk en snel mee kon maken.’
Terwijl het gemak van online shoppen en de prijzen van grote ketens ons in staat stelt om eigenlijk zonder veel na te denken maar telkens nieuwe schoenen te kopen, begint dit koopgedrag bij steeds meer mensen te schuren. ‘We willen duurzaam bezig zijn. Dan moeten we stoppen met de weggooi economie. In plaats van goedkope schoenen te kopen en ze weg te gooien wanneer ze stuk zijn, waarom investeer je niet in een goede schoen, die lang meegaat en de moeite van een reparatie waard is?’ zegt Renske.
Ambachtelijke beroepen zijn vaak duurzamer dan de efficiënte massaproductie die ze de laatste jaren.
Meld je vandaag nog aan? Dit kost slechts enkele minuten.