Spring naar inhoud

Zo werkt WhatsApp Business en dit zijn de mogelijkheden

Leestijd: 3 minuten

Heb jij al gehoord van WhatsApp Business? Dit is een app die je gratis kunt downloaden en gemaakt is voor kleine ondernemers. Via WhatsApp Business kun je eenvoudig in contact komen met je klanten.

Maar hoe maak je gebruik van WhatsApp Business en is het iets voor jouw onderneming?

Wat is WhatsApp Business?

Zoals je WhatsApp gebruikt om met familie en vrienden te chatten, kun je WhatsApp Business gebruiken om berichten te sturen naar klanten. WhatsApp Business voelt hetzelfde aan als de normale WhatsApp, maar is dan volledig geoptimaliseerd voor ondernemers.

Wanneer je gebruikmaakt van WhatsApp Business kunnen klanten je vragen stellen voor ondersteuning, maar ook bestellingen plaatsen.

Hoe WhatsApp Business Instellen?

WhatsApp Business is heel eenvoudig in te stellen. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen zijn de volgende 3 stappen te doorlopen:

1. Download WhatsApp Business in de App of Play Store

In de App of Play Store kun je gratis WhatsApp Business downloaden, waarna je de app kunt instellen.

2. Koppel je telefoonnummer aan WhatsApp Business

Wanneer je de app hebt gedownload kun je jouw telefoonnummer koppelen aan WhatsApp Business. Je kunt dus niet gebruikmaken van de normale WhatsApp én WhatsApp Business. Je moet kiezen tussen één van de twee. 

Daarom is het erg handig om zowel een privé als zakelijk telefoonnummer te gebruiken. Op die manier kun je dus gewoon je privé chats én zakelijke chats gescheiden houden.

Weet wél dat je gewoon zoals altijd met anderen kunt chatten nadat je bent overgestapt en dat de voordelen alleen zitten in het gebruik van de Business functies.

3. Stel je profiel in

De laatste stap is om je bedrijfsprofiel in te stellen. Je kunt hier de naam van je bedrijf invoeren en het logo van je bedrijf uploaden. Als laatste kun je de categorie van je bedrijf invoeren.

5 Voordelen van WhatsApp Business

1. Automatische antwoorden
Een handige functie van WhatsApp Business is dat je gebruik kunt maken van automatische antwoorden. Vaak zullen klanten je dezelfde soort berichten sturen, waardoor het erg fijn is om standaard antwoorden te hebben.

2. Openingstijden
Tevens is het mogelijk om de openingstijden van je bedrijf toe te voegen. Op die manier zien jouw klanten wanneer ze een berichtje van je kunnen verwachten.

3. Labels
Bang dat al deze nieuwe berichten van klanten een grote wirwar aan chats worden? Dat gaat niet gebeuren, want je kunt labels toevoegen aan je chats om zo meer overzicht te krijgen.

4. Afwezigheidsbericht
Wanneer je jouw openingstijden hebt ingevoerd, kun je ook een afwezigheidsbericht instellen. Dit is handig, zodat klanten weten wanneer ze weer een bericht van je kunnen verwachten.

5. Snel bereikbaar
Omdat mensen tegenwoordig steeds sneller een reactie verwachten van jou als ondernemer, kan het interessant zijn om hierop in te spelen door je aan te melden voor WhatsApp Business. Live chat functies worden namelijk steeds populairder.

Het is zelfs mogelijk om aan klanten producten te verkopen via je JouwWeb webshop. Met Whatsapp Business kun je klanten dus eenvoudig doorverwijzen naar de producten die je verkoopt.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Hoe kan ik WhatsApp Business verwijderen?

Heb je WhatsApp Business aangemaakt en wil je toch weer teruggaan naar een normaal account? Dat kan! Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is je Business account te verwijderen en weer in te loggen via de normale WhatsApp. Weet wel, dat alle chats van je Business account niet worden meegenomen.

Dit doe je door de Business App te openen en te navigeren naar “account” en hierna “verwijder account.” Hierna voer je opnieuw je nummer in en kies je nogmaals voor “verwijder mijn account.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *