Spring naar inhoud

Welke Social Media Kanalen Inzetten Voor je Bedrijf?

Leestijd: 8 minuten

Heb jij een eigen bedrijf en wil je social media inzetten om meer bekendheid op te bouwen? Dan loop je al snel tegen de volgende vraag aan: welk social media kanaal moet ik inzetten?

Geen paniek, want wij zullen je haarfijn uitleggen wat de voor én nadelen zijn van de grootste social media platformen.

Platform #1: TikTok

De kans is groot dat je de laatste jaren de naam “TikTok” vaak hebt gehoord. TikTok is een van de meest populaire social media platformen op dit moment. Het heeft het volledige social media landschap veranderd met de introductie van korte, verticale video’s. Zelfs YouTube en Instagram zijn de concurrentie aangegaan met hun “Shorts” en “Reels”.

Maar is TikTok geschikt voor jouw bedrijf?

Voordelen

De voordelen van TikTok zijn dat je met enkele TikTok’s een grote doelgroep kunt bereiken. Deze doelgroep is voornamelijk onder de 30. Met één video kun jij snel al duizenden weergaven genereren.

Ook zijn deze TikTok’s gemakkelijk te maken. Ten opzichte van het maken van YouTube video’s, duurt het niet lang om een TikTok te maken.

Een ander voordeel van TikTok is dat je snel bekendheid kunt opbouwen en viral kunt gaan. Viral gaan betekent dat je in een korte tijd veel weergaven kunt genereren. Dit komt omdat video’s door jouw kijkers regelmatig worden opgeslagen en worden doorgestuurd naar vrienden en familie.

Nadelen

Natuurlijk heeft ieder social media platform ook nadelen. Dat geldt ook voor TikTok. Een van de grootste nadelen is dat de frequentie om te posten een stuk hoger ligt dan bij bijvoorbeeld YouTube.

Om zo snel mogelijk te groeien is het belangrijk om bijna iedere dag een video te publiceren. Wanneer je een eigen bedrijf hebt is dit natuurlijk een lastige klus, omdat jij je vooral moet bezighouden met het runnen van je bedrijf.

Een ander nadeel is dat een video met veel weergaven niet direct betekent dat de video effectief is. Wanneer iemand een YouTube video van 10 minuten kijkt, zal deze meer betrokken zijn met jouw bedrijf, dan wanneer deze persoon een paar TikTok’s kijkt van 30 seconden. Er zijn dus veel meer korte video’s nodig om iemand daadwerkelijk te verbinden met je bedrijf.

Conclusie

TikTok is een belangrijk platform voor veel bedrijven om meer bekendheid te genereren. Ook al trekken je video’s veel weergaven, wil dit niet direct zeggen dat deze kijkers ook actie ondernemen en diensten of producten bij je bedrijf afnemen. Er zijn dus veel meer video’s nodig om dat te bereiken.

Door de hoge post frequentie kan TikTok voor veel mensen niet het juiste platform zijn om te gebruiken. Maar dit verschilt per bedrijf en per persoon.

Platform #2: YouTube

Wellicht een van de oudste platformen in deze lijst, maar nog steeds razend effectief! Wist je dat YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld is? Dat betekent dat het erg waardevol kan zijn om daar met jouw bedrijf vindbaar te zijn. Veel bedrijven maken gebruik van YouTube om tips, strategieën en andere informatie te delen in de vorm van video’s. Hierdoor vergroten ze hun vindbaarheid op zowel Google als YouTube.

Omdat het lastiger is om ontdekt te worden op Instagram en Facebook, wordt vaak YouTube gebruikt om vindbaarheid te worden, waarna de andere platformen ingezet worden om een community op te bouwen.

Voordelen

Een van de grootste voordelen van YouTube is dat je een sterke band kunt opbouwen met jouw kijkers. Je kunt met jouw YouTube video van 10 minuten een veel betere band opbouwen dan wanneer je korte video’s maakt op TikTok. En wanneer je regelmatig een video publiceert, voelt het voor jouw kijkers alsof ze jou en je bedrijf écht leren kennen.

Lees daarom ook dit artikel, waarin we je uitleggen hoe je YouTube kunt inzetten om meer klanten te genereren.

Vertrouwen is het belangrijkste ingrediënt voor producten verkopen, wat YouTube tot een goed platform maakt om dat te bereiken. Ook kunnen jouw video’s makkelijk gevonden worden op Google. Dit komt omdat de eigenaar van YouTube… surprise… Google is!

Nadelen

Zoals bij TikTok, heeft ook YouTube nadelen. Het maken van een YouTube video kost namelijk veel tijd. Denk aan het schrijven van een script, het filmen van de video, het bewerken van de video, het uploaden… en daarna ook nog promoten! Wanneer je dus consistent video’s wilt publiceren is dit dus een flinke bezigheid.

Lees daarom dit artikel, waarin we je uitleggen hoe je YouTube effectief kunt gebruiken om meer klanten voor jouw bedrijf te trekken.

Conclusie

YouTube is een van de beste platformen om meer bezoekers én klanten te genereren voor jouw bedrijf. Dit komt omdat je met jouw YouTube video’s, sneller het vertrouwen van jouw kijkers kunt winnen. En het vertrouwen winnen is de basis van het doen van een aankoop.

Platform #3: Instagram

Waarschijnlijk heb je al een persoonlijk Instagram account, maar nu ben je vast benieuwd of je dit ook voor je bedrijf kunt gebruiken. Instagram kan namelijk de “etalage” van je bedrijf zijn. Vooral voor creatieve beroepen en bedrijven waar het belangrijk is om visueel te zijn is Instagram geschikt.

Voordelen

Het grootste voordeel van Instagram is dat je een hechte community kunt opbouwen. Je kunt namelijk korte video’s delen, updates in je verhaal plaatsen én de interactie aangaan met je volgers. Op die manier kun je al snel een band opbouwen met je volgers en klanten.

Ook zul je merken dat klanten vaak trots zijn als ze je product of dienst kopen en dit delen in hun verhaal. Hier kun jij vervolgens op reageren, waardoor klanten zich betrokken voelen bij jouw bedrijf.

Nadelen

De nadelen van Instagram zijn dat je frequent moet posten om een loyale groep volgers op te bouwen. Wat is frequent? Dit is zelfs bijna dagelijks. Dit komt omdat Instagram werkt met het principe van “recentheid”.

Dit betekent dat berichten na 48 uur bijna geen weergaven en likes meer krijgen. Hierdoor kun je al snel het gevoel hebben dat je content “moet” posten. Hierbij is het dus belangrijk dat je een goede workflow hebt. Bij JouwWeb werken we vaak een maand vooruit met alle content, waarna we dit verder aanvullen met actuele, relevante content.

Conclusie

Instagram is dé place-to-be voor bedrijven die een community willen opbouwen, de interactie met hun volgers willen aangaan, of hun werk willen tentoonstellen. Je kunt makkelijk een hechte band opbouwen met je volgers. Het nadeel is dat je frequent content moet posten om “top of mind” te blijven.

Facebook JouwWeb

Platform #4: Facebook

Ook al neemt het gebruik van Facebook volgens Marketingfacts.nl steeds verder af, kan het nog steeds een relevant platform zijn om jouw bedrijf te promoten. Ten opzichte van TikTok en Instagram is de doelgroep van Facebook een stuk ouder. Dit kan een nadeel zijn als jouw bedrijf voornamelijk jongere klanten heeft. Maar dit kan een voordeel zijn als jouw doelgroep een stukje ouder is.

Voordelen

Het voordeel van Facebook is dat je veel functies hebt om berichten te posten. Denk aan het maken van stemmingen, vragenrondjes, quizen, maar ook de normale foto’s en video’s. Hierdoor zijn jouw posts een stuk dynamischer en interactiever dan bij Instagram of TikTok.

Ook kun je jouw eigen Facebook groep maken, wat een belangrijk middel is om een community op te bouwen. In deze community kun je behind the scenes delen of relevante tips geven. Deze groep kun je openbaar maken of alleen voor klanten beschikbaar maken.

Nadelen

Het grootste nadeel van Facebook is dat het erg lastig is om hier te groeien. Vaak moeten mensen al gehoord hebben van je bedrijf óf klant zijn geworden voor ze je kunnen vinden. Bij JouwWeb zien we vaak terug dat mensen via onze website onze  Facebook-pagina gaan volgen óf dat ze ons volgen nadat ze een abonnement hebben aangeschaft.

Conclusie

Facebook is een fijn platform om interactieve content te plaatsen. Ook het starten van een Facebook groep is een mooie manier om een hechte community op te bouwen. Echter kan het erg lastig zijn om te groeien op Facebook. Hierdoor is het belangrijk om ook een platform zoals YouTube of je eigen blog te starten om je vindbaarheid te vergroten.

Conclusie

Wat is ons advies? Kijk vooral goed naar wat je wil bereiken met je social media. Wanneer je graag een community wil opbouwen en de interactie wil aangaan met je volgers, is Instagram een goed platform. Maar wil je meer bezoekers genereren door te ranken op zoekwoorden, dan is YouTube daar geschikt voor. Ook is het belangrijk om te kijken waar je doelgroep voornamelijk zit.

De jongere generatie zit voornamelijk op TikTok en Instagram, terwijl de doelgroep van Facebook een stukje ouder is.

Tegenwoordig is het belangrijk dat ieder bedrijf goed vindbaar is online. De beste manier om dit te bereiken is door een eigen website of webshop te maken.

Heb jij nog geen website of webshop? Meld je dan hieronder aan en start vandaag nog met het vergroten van je online vindbaarheid. 

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *