Spring naar inhoud

7 Tips om Succesvol je Online Cursus te Verkopen

Leestijd: 8 minuten

Een eigen online cursus verkopen en duizenden mensen helpen met jouw kennis? Dat is wat Cintha heeft bereikt met haar cursus om mensen eenvoudig Spaans te leren.

Wil jij ook met je eigen cursus een impact maken? Dan komen haar volgende 7 tips goed van pas! 

Wie is Cintha?

Meer dan 25 jaar geleden leerde Cintha haar Spaanse man kennen op Mallorca. Dit betekende dat ze toch wat Spaanse woorden moest leren. Cintha ging een stapje verder en leerde op een makkelijke manier Spaans in 4 maanden, wat goed van pas kwam toen ze in 2015 samen met haar gezin naar Spanje was geëmigreerd. 

“We kwamen aan in een dorpje en toen kwamen er moeders naar me toe met de vraag of ik hun kind Engels wilde leren. Dat vond ik héél leuk om te doen, maar wat vond ik de lesmethode belachelijk. Zoveel grammatica, terwijl de kinderen geen zin konden zeggen in het Engels.” 

Cintha had altijd een droom om een eigen bedrijf te starten. Aangezien ze in “the-middle-of-nowhere” woont in Spanje moest het wel een online bedrijf worden.

Iemand vertelde me toen: “Je bent toch zo goed met je talen, zou dat niet iets kunnen zijn? En tien minuten later was mijn bedrijf geboren.”

Cintha maakte het haar missie om mensen eenvoudig en snel Spaans te leren, zoals ze het zelf 25 jaar geleden ook had gedaan. Nu heeft ze duizenden cursussen verkocht en wil ze jou 7 krachtige tips geven om hetzelfde te bereiken.

Cintha

Tip #1: Niet perfectionistisch zijn

Een tip die Cintha keer na keer herhaalde tijdens het interview was het volgende: wees niet perfectionistisch!

“Zowel je ideeën, je cursus als je bedrijf zijn nooit perfect. Dus waarom moet je wachten totdat alles perfect is? Perfectie bestaat niet. Je moet het gewoon doen en starten met wat je momenteel hebt. Ik geloof heilig in: Start before you are ready!”

Cintha vertelde dat haar cursus nog niet klaar was toen ze het verkocht. Sterker nog, ze had slechts de eerste drie lessen klaar, waarna ze met de input van de deelnemers de nieuwe lessen in elkaar zette.

“Mijn doel was dat ik een gratis challenge lanceerde waar 1000 mensen aan deelnamen. Ik deelde de challenge online overal en met iedereen. Na de challenge deed ik een aanbod om deel te nemen aan mijn cursus, waarna er meer dan 100 mensen direct deelnamen.

Dus mijn advies aan jou: gooi het gewoon online en kijk maar wat er gebeurt! Laat dat perfectionisme achterwege. Het enige dat je aan het begin nodig hebt is een Facebook groep met geïnteresseerden, waarin je een paar gratis lessen deelt, om aan hen daarna je betaalde cursus te verkopen.”

Tip #2: Uitbesteden is belangrijk

De tweede tip die Cintha deelde was dat het heel belangrijk is om bepaalde taken uit te besteden én te automatiseren.

“Ik ging van gewoon starten, naar 80 uur in de week werken. Ik vond het geweldig, een droom die uitkwam. Maar als ik groot wilde worden dan moest ik gaan automatiseren. Als beginnend ondernemer wil je graag alles zelf doen, maar je moet écht eerder uitbesteden… maak daarvoor geld vrij. Dat deed ik ook niet in het begin, maar als ik opnieuw zou moeten starten dan zou ik daarmee beginnen.

Cintha vertelde dat ze tot 2021 alles helemaal alleen had gedaan, maar tegenwoordig extra hulp heeft.

“Facebook advertenties kon ik niet en heb ik zo snel mogelijk uitbesteed. Nu heb ik ook hulp van iemand voor het maken van de content voor social media. Denk als ondernemer ook écht wat je kan uitbesteden. Vraag jezelf niet af wat het je kost, maar wat het je oplevert als je iets uitbesteed. Dat is een hele belangrijke tip.”

Supergoedspaansleren.nl

Tip #3: Maak je eigen website

Het derde advies dat Cintha gaf, was dat het héél belangrijk is om een eigen website te hebben.

“Een eigen website is absoluut nodig! Dit is je thuishaven waar je alles hebt staan. Vertel hier je verhaal, zorg dat je jouw cursus laat zien en plaats zo veel mogelijk reviews van deelnemers. Ook kun je hier een gratis download aanbieden die mensen kunnen bemachtigen in ruil voor hun e-mailadres. Zo bouw je een e-maillijst op waar je vervolgens jouw cursus aan kunt verkopen.”

Cintha had echter geen technische kennis en wilde zich niet alleen maar bezighouden met het maken van haar website. Daarom besloot ze gebruik te maken van een website builder met een geweldig support team, zodat je altijd om hulp kunt vragen en updates automatisch verwerkt worden.

Dat is ook een van de belangrijkste redenen dat mensen JouwWeb kiezen om hun website te maken. Meld je hieronder gratis aan en lanceer vandaag nog jouw cursus website.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Tip #4: Steek je hoofd boven het maaiveld uit

De vierde tip die Cintha deelde was dat het belangrijk is om je hoofd boven het maaiveld uit te steken.

“Vaak zijn we bang voor de meningen van anderen. Dat snap ik, maar probeer niet te luisteren naar mensen die helemaal geen verstand hebben van wat je doet en wat er mogelijk is. Luister alleen naar de mensen die “beter” zijn dan jij.”

Cintha gaf aan hoe belangrijk het is tegenwoordig je hoofd ver boven het maaiveld uit te steken.

“Ik ben nu op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Linkedin en Pinterest. Ook ben ik op Google Business. Probeer dus zo veel mogelijk te vertellen aan de wereld wat je doet.”

Natuurlijk klinkt het overweldigend om op al deze platformen te zijn, maar weet dat je met bijvoorbeeld de app Later.com heel makkelijk je social media berichten kunt inplannen op meerdere platformen om zo veel tijd te besparen. 

Tip #5: Laat je niet tegenhouden door anderen

De vijfde tip die Cintha deelde was dat het belangrijk is om je niet te laten tegenhouden door anderen.

“Probeer je niet tegen te laten houden door de meningen van anderen. Wat jij doet is anders dan voor een baas werken. Daar kan zeker kritiek op komen. Veel mensen geven je tegengas in hun mening, maar weet dat hun mening niet de waarheid is. Behoud je focus en doorgaan!

Doorzetten, ook dat is belangrijk.

“Het is enorm belangrijk is om continu het vertrouwen in jezelf op te bouwen. Wees er van overtuigd dat jouw cursus, dienst of product de beste is, want dit straalt door naar alles dat je doet.

Cursus Maken JouwWeb

Tip #6: Begin de dag met verkopen

De zesde tip die Cintha deelde was dat je iedere dag moet beginnen met verkopen.

“Daar bedoel ik niet mee het verkopen van je cursus. Wat ik hiermee bedoel is dat je iedere dag minimaal één keer je website moet benoemen en je gratis weggever. Hierdoor verzamel je email adressen.”

Cintha gaf aan dat het erg belangrijk is om deze mailadressen te verzamelen, omdat je deze personen wekelijks een mail kunt sturen. In deze wekelijkse nieuwsbrief deel je waarde en promoot je af en toe je cursus. Zo bouw je een echte relatie op met potentiële klanten.

“Ga dus niet iedere dag de lettertypes op je website aanpassen of de kleuren veranderen. Doe wat geld oplevert en dat is middels een verkoopactie of het binnenhalen van leads.”

Tip #7: Verzamel mailadressen

De zevende tip die Cintha deelde was dat het super belangrijk is om emails te verzamelen.

“Jouw belangrijkste taak is het verzamelen van e-mailadressen. Doe dit door een gratis weggever te maken die mensen op je website kunnen downloaden. Denk aan een gratis gids, een checklist of iets korts waar je tips geeft in ruil voor hun email. Maar zeker geen e-book met 300 pagina’s. Het mag kort en bondig zijn. En ja, voordat je denkt dat jouw bedrijf geen gratis weggever kan hebben: ieder bedrijf kan een gratis weggever maken.”

Iedere dag promoot Cintha haar gratis weggever. Bij haar zijn dit bijvoorbeeld de gratis Spaanse lessen, de Masterclass en haar Taaltest. Nadat ze dit enkele jaren dagelijks deed wist ze een email lijst op te bouwen van meer dan 43.000 mensen! Dat is knap werk. 

“Bijna nooit kopen mensen je cursus direct wanneer ze het zien. Vaak kopen mensen mijn Spaanse cursus pas na een langere periode. Wanneer ik hun mailadres heb, stuur ik ze wekelijks een email met daarin gratis tips, om vervolgens af en toe een promotie te doen voor mijn instapcursus.

Zo bouw je écht een relatie op met mensen, gaan ze je vertrouwen en kopen ze uiteindelijk de volledige cursus. Dit laatste is alleen het geval als je echt je doelgroep te pakken hebt. Het is dus mega belangrijk om je doelgroep duidelijk te hebben en op de juiste manier met hen te communiceren.

Conclusie

Inspirerend? Dat vonden wij ook! In dit artikel deelde Cintha haar 7 belangrijkste tips om succesvol een online cursus te lanceren. Nu is het tijd om over te gaan tot actie.

Neem eens een kijkje op de website van Cintha om eens te kijken hoe ze bepaalde dingen doet. Laat het perfectionisme achterwege en start. Maak je website, maak een geweldige gratis weggever, bouw je eerste paar lessen en start met het verkopen van je eigen cursus. En pas als je je cursus hebt verkocht, dan ga je verder met het daadwerkelijk maken van de lessen. Sta ook veelvuldig in contact met je doelgroep. Stel ze vragen en zorg dat je precies weet wat hun uitdagingen zijn zodat jij de oplossing kunt bieden.

Zoals je hebt gelezen is het erg belangrijk om een eigen website te maken voor je cursus. Wil jij ook een cursus maken en heb je nog geen website? Meld je dan nu gratis aan bij JouwWeb en lanceer vandaag nog jouw website.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *