Wie wil er nou niet zo hoog mogelijk scoren in Google? Wij hebben 7 krachtige SEO tips om jouw website hoger te laten ranken in Google!
#1. Schrijf voor je bezoeker, niet voor de zoekmachine
Veel website eigenaren gaan de mist in door hun teksten te schrijven voor de zoekmachine en niet voor de bezoekers.
Schrijven voor een zoekmachine betekent dat je op een onnatuurlijke manier veel zoekwoorden verwerkt in je webteksten.
Een voorbeeld:
“Ben jij opzoek naar een goed merk hondenvoer? Jouw hond heeft goed hondenvoer nodig. Wij verkopen hondenvoer dat valt in de categorie premium hondenvoer.”
Je ziet dat op heel onnatuurlijke wijze het woord “hondenvoer” is gebruikt, wat we dus schrijven voor een zoekmachine noemen.
Oké, en dan nu het verschil met schrijven voor een bezoeker:
“Heb jij een hond en ben je opzoek naar hoge kwaliteit hondenvoer? Dan ben je op het goede adres! Bij (Naam Bedrijf) verkopen we hoge kwaliteit hondenvoer, want ook jouw trouwe viervoeter verdient iedere dag goede voeding.”
Zie je het verschil?
Wanneer je schrijft voor een bezoeker, schrijf je teksten die natuurlijk overkomen. Deze teksten staan niet overvol met zoekwoorden.
Tip van de dag: strooi gerust met zoekwoorden, maar strooi met mate. Wanneer je dit te veel doet, komt jouw tekst onnatuurlijk over.
Hierdoor kan Google jouw website als “lage kwaliteit” bestempelen, met als gevolg dat jouw website lager rankt in de zoekresultaten.
En dat laat jij niet gebeuren, toch?
#2. Maak je website Mobiel- en Gebruiksvriendelijk
Tip nummer 2 voor meer fame in Google: maak je website mobiel- én gebruiksvriendelijk.
In de begintijd van Google werden websites voornamelijk “gerankt” op hoeveel zoekwoorden er op een pagina waren verwerkt. Typte een gebruiker een zoekwoord in, dan presenteerde Google zoekresultaten van pagina’s waar dat desbetreffende zoekwoord regelmatig in voorkwam.
En wat denk je dat er gebeurde? Web-eigenaren begonnen massaal zoekwoorden toe te voegen aan hun pagina’s. Super onnatuurlijk… en dat viel ook Google op, met als gevolg dat zij het algoritme veranderden.
Tegenwoordig kijkt het algoritme naar signalen die aan Google laten zien hoe “tevreden” een bezoeker is op een website.
Een van de factoren die bepaalt hoe hoog jouw website in Google komt, is hoeveel tijd bezoekers spenderen op jouw website.
Stel: je hebt een website die hondenvoer verkoopt. Op website 1 spenderen mensen 15 seconden en klikken ze snel op de terugknop. Maar op website 2 spenderen mensen 10 minuten en plaatsen ze een transactie.
Welke website rankt Google hoger in de zoekresultaten?
Juist.
Website 2, omdat mensen langer op deze website blijven; waarschijnlijk een teken van tevredenheid!
Om die reden is het dus belangrijk om jouw website mobiel- en gebruiksvriendelijk te maken.
Kijk voor je je website publiceert of hij wel gebruiksvriendelijk is op je mobiel. Ga naar de JouwWeb Editor, klik op de mobiele weergave en trek je conclusies!
Nu kun je de nodige wijzigingen doorvoeren en jouw website mobielvriendelijk maken. 4 tips om jouw website gebruiksvriendelijk te maken zijn:
1. Denk aan duidelijke knoppen
2. Gebruik grote lettertypes voor belangrijke koppen
3. Zorg dat teksten goed leesbaar zijn
4. Gebruik veel witruimte en overweldig jouw bezoeker niet met teveel informatie.
Door jouw website te optimaliseren voor mobiel én hem zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zorg je dat jouw bezoeker langer op jouw website blijft. Dit geeft een positief signaal aan Google.
Met de geavanceerde editor van JouwWeb optimaliseer je jouw websites snel en gemakkelijk voor mobiel.
Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!
#3. Verzamel Externe Links, Plaats Interne Links
De derde SEO tip om hoger te ranken in Google is door het plaatsen van externe én interne links.
Dit proces noemen we in het Engels “linkbuilding”. Wanneer er veel externe websites naar jouw website linken denkt Google:
“Er zijn veel websites die jouw website aanbevelen. Dan zal jouw website vast van hoge kwaliteit zijn.”
We horen je al denken:
“Ik kan 1000 externe links kopen online voor €95… zal ik dit doen?”
Nee. Google kijkt namelijk naar hoe hoog de kwaliteit is van de externe links. Wanneer de NOS naar jouw website linkt weegt dit zwaarder, dan wanneer een website met weinig bezoekers dit doet.
Probeer andere websites in jouw niche te vinden en kijk of er een manier is om naar elkaar te linken. Hoe meer hoge kwaliteit externe links naar jouw website verwijzen, hoe meer autoriteit jouw website zal opbouwen.
Pro Tip: het is niet alleen belangrijk om externe links te verzamelen. Probeer ook veel interne linkjes te plaatsen. Door op jouw pagina’s te verwijzen naar andere pagina’s op je website is de kans groot dat jouw bezoeker langer rond surft op jouw website. Hierdoor spendeert deze bezoeker meer tijd op jouw website, en dat is een goed signaal voor Google!
#4. Schrijf over trending onderwerpen
De vierde SEO tip om hoger te ranken op Google is door te schrijven over trending onderwerpen. In onze vorige artikelen hebben we al aangeven dat bloggen één van de beste manieren is om meer website bezoekers te krijgen.
Door regelmatig te schrijven over onderwerpen in jouw niche, wordt jouw website steeds beter gevonden. Dit helpt Google ook om te begrijpen waar jouw website over gaat.
Laten we opnieuw de website over hondenvoer als voorbeeld nemen:
Website 1 heeft uitsluitend een home pagina en 3 pagina’s met verschillende soorten hondenvoer.
Maar website 2 heeft dezelfde pagina’s als website 1, maar heeft ook 100 artikelen over hondenvoer.
“5 Tips om het juiste hondenvoer te kopen.”
“Dit hondenvoer moet je absoluut vermijden.”
“3 Meest gemaakte fouten bij het kopen van hondenvoer.”
Website 2 zal meer bezoekers krijgen, omdat er meer mogelijkheden zijn om de website te vinden. Ook ziet Google dat website 2 regelmatig schrijft over hondenvoer, waardoor het een meer actuele website is.
Actualiteit is voor Google heel belangrijk. Wanneer jij start met het schrijven over relevante onderwerpen waar jij op gevonden wil worden, laat je aan Google zien dat je actueel bent. Ook word je beter gevonden en bouw je autoriteit op omtrent bepaalde zoekwoorden.
#5. Gebruik de juiste website structuur
De vijfde SEO tip die we je willen geven om hoger te ranken in Google is door gebruik te maken van de juiste website structuur.
Dit is een oeroude SEO tip, maar tot op de dag vandaag zeer relevant.
De teksten op jouw website worden allemaal gescand door Google. Je helpt Google een handje om jouw website beter te begrijpen door de juiste indeling te gebruiken.
- Zorg dat titels een H1 kop hebben
- Zorg dat ondertitels een H2 of H3 kop hebben
- En zorg dat de bodytekst ook “bodytekst” is
In de JouwWeb Editor is de structuur eenvoudig te zien én te veranderen.
#6. Optimaliseer jouw media
De zesde SEO tip om hoger te ranken in Google is door jouw media te optimaliseren. Dit is een aspect dat vaak wordt vergeten.
Het is belangrijk om afbeeldingen en video’s goed te optimaliseren voor SEO. Hierdoor worden jouw afbeeldingen beter vindbaar op Google, wat ervoor zorgt dat mensen jouw website vinden via de geoptimaliseerde afbeelding.
Hoe optimaliseer ik mijn afbeeldingen?
- Geef jouw afbeelding een bestandsnaam met het juiste zoekwoord erin
- Voeg een “alt-tekst” toe. Dit is een alternatieve tekst, indien de afbeelding niet beschikbaar is, maar ook voor slechtzienden. Veel slechtzienden gebruiken software die dan de alt-tekst voorleest.
Het toevoegen van een alt-tekst doe je eenvoudig door op jouw afbeelding te klikken en naar het tandwieltje te gaan. Hier voer je vervolgens jouw alt-tekst in.
#7. Geef je website tijd!
De laatste SEO tip die we je willen geven is een simpele tip waar je niets voor hoeft te doen.
Het is je website meer tijd geven! Vaak raken mensen gefrustreerd dat hun website nog niet goed vindbaar is op Google.
Ze zijn vorige week gestart met bloggen en vragen zich af waarom nog niemand hun blogberichten heeft gelezen.
Volgens websitemuscle kan het wel 90-180 dagen duren voordat jouw website begint te ranken op Google. Onthoud: Dat zijn 3-6 maanden!
Blijf focussen op de belangrijkste tips in dit artikel en zorg dat je consistent blogartikelen schrijft om dit proces te versnellen.
Conclusie
Na dit artikel weet je hoe je jouw website kunt optimaliseren voor SEO. Vergeet dus niet dat het ranken op Google tijd kost, maar je dit proces kunt versnellen door je SEO continu te optimaliseren.
Heb jij nog geen website, maar wil jij jouw online vindbaarheid vergroten? Maak dan nu een gratis account aan en lanceer vandaag nog jouw website.