Spring naar inhoud

5 tips om je webshop retouren drastisch te verminderen

Leestijd: 6 minuten

Het is iets waar iedere webshop eigenaar niet van staat te springen: webshop retouren. Je bent blij dat iemand jouw product heeft gekocht, maar een paar dagen later krijg je het teleurstellende bericht dat het toch wordt teruggestuurd.

Maar waarom?

In dit artikel leggen we je uit wat de grootste reden is dat mensen hun product retour sturen en geven we je 5 tips om jouw retouren te verminderen.

Laten we beginnen!

Minder webshop retouren komt neer op

Volgens Sition gaan bijna 40% van alle e-commerce bestellingen retour en kan dit percentage voor webwinkels als Wehkamp en Zalando wel oplopen tot 50%. Vooral binnen de fashion branche is dit percentage hoog.

Hierdoor lopen webshops tegen onnodige kostenposten aan. Denk aan het controleren van retouren, het opnieuw verpakken en de distributie. Kortom: dit zijn veel onnodige kosten.

Maar waarom worden producten dan geretourneerd? Dit komt vaak doordat het product niet aan onze verwachting voldoet. Het grootste deel van de retouren wordt dus veroorzaakt doordat de verwachting bij online aanschaf, afwijkt van het ontvangen product.

Dit kunnen kleuren zijn die afwijken, maten die niet overeenkomen of andere misvattingen en onduidelijkheden.

Wat betekent dit? Dat we jouw productpagina’s moeten verbeteren. En de volgende 5 tips gaan je daarbij helpen!

Tip #1: Verbeter de omschrijving van je product

Een goede productomschrijving zorgt ervoor dat jouw potentiële klant weet wat het kan verwachten. Wat belangrijk is bij het schrijven van een goede omschrijving is dat je focust op het zo duidelijk mogelijk in kaart brengen van jouw product, en je minder richten op het verkopen hiervan. Denk hierbij aan het omschrijven van functionaliteiten, eigenschappen en productspecificaties.

Probeer je te verplaatsen in jouw ideale klant en vraag jezelf af wat hij/zij zou willen weten, voordat het jouw product koopt. Probeer meerdere zintuigen te prikkelen met jouw omschrijving, zodat je een zo goed mogelijk beeld geeft van het product.

Tip #2: Plaats voldoende reviews

De tweede tip die we je willen geven om jouw productpagina’s te verbeteren is door voldoende reviews toe te voegen. Dit betekent niet het toevoegen van één à twee reviews. We willen per productpagina zo veel mogelijk positieve reviews verzamelen. 

Waarom is dit belangrijk?

Mensen zijn erg gevoelig voor de meningen van anderen bij het doen van een aankoop. Wanneer een product geen reviews heeft verlaagt dit de kans tot verkoop. Maar wanneer er tientallen positieve reviews zijn gegeven laat je aan jouw potentiële klant zien hoe tevreden mensen met het product zijn. Dit leggen we ook uit in dit artikel, waar we je leren hoe je een succesvolle webshop begint.

Dit vergroot automatisch de betrouwbaarheid van jouw productpagina én webshop. Mensen zijn namelijk vanuit nature bang om verkeerde beslissingen te maken, zoals het doen van een verkeerde aankoop. Dit willen we verminderen door duidelijk te maken hoe tevreden andere klanten met het product zijn.

Bij JouwWeb maken we hier ook gebruik van. Met bijna 4000 beoordelingen geven onze klanten ons een 9.2… en dat laten wij trots zien!

Tip #3: Maak gedetailleerde productfoto’s

De derde tip voor het maken van betere productpagina’s is door gedetailleerde productfoto’s toe te voegen.

Stel je bent op zoek naar een tuintafel. Je ziet een interessante tafel van €350 op Bol.com, maar komt er al snel achter dat er maar één foto beschikbaar is van deze tafel. En dit is geen professionele foto… maar een korrelige, onprofessionele foto.

Zou je verder surfen totdat je een tafel vindt waar meerdere foto’s van zijn gemaakt? Heldere, professionele foto’s vanuit meerdere perspectieven? Waarschijnlijk wel. 

Dit geldt ook voor jouw producten, hoe duur of goedkoop deze ook mogen zijn. Zorg dat je professionele productfoto’s hebt vanuit meerdere perspectieven. Hierdoor heeft jouw potentiële klant een betere verwachting van het product. 

Voorbeeld Productpagina Bol.com

Tip #4: Maak een productvideo

Wat maakt jouw productpagina écht goed? Een productvideo! Dit kan een korte video zijn waarin je het product vasthoudt, van meerdere perspectieven laat zien of in een bepaalde setting aan jouw potentiële klant laat zien.

Je kunt dit zo eenvoudig, maar ook zo lastig maken als je wil. Zo kun je het product filmen, of een uitlegvideo maken van de belangrijkste functies.

Voorbeeld Video #1: Eenvoudige Video

Dit hoeft geen geavanceerde video te zijn. Tegenwoordig worden zelfs veel van deze video’s gemaakt met een smartphone camera.

Wanneer maak je een productvideo? Dit is voornamelijk het geval bij de duurdere producten die je verkoopt. Dit komt omdat klanten langer nadenken bij de aanschaf van duurdere producten, waardoor je met een video meer vertrouwen kunt creëren. 

Voorbeeld Video #2: Uitgebreide Video

Tip #5: Vermeld de specifieke maten of afmetingen

Het is belangrijk om de maten of afmetingen van jouw producten zo helder mogelijk te omschrijven. Dit is voornamelijk belangrijk binnen de fashion branche. Wanneer de maten van jouw producten niet overeenkomen met de werkelijkheid verhoog je de kansen enorm dat het product wordt geretourneerd. Dit kun je voorkomen door een maattabel neer te zetten of kledingadvies te geven, zoals Zalando doet.

Wanneer je bijvoorbeeld een dure armband koopt en de maat van het daadwerkelijke product maar 1 millimeter verschilt kan dit al zorgen voor een onnodige retour. Zorg daarom dat je altijd de juiste maten en afmetingen op jouw productpagina’s plaatst.

Conclusie

Het verminderen van het aantal webshop retouren is een belangrijke bezigheid van iedere webshop eigenaar. Niet alleen verminder je hierdoor onnodig werk, maar zorg je ook dat wanneer jouw klanten het gekochte product ontvangen, ze absoluut tevreden zijn.

Om het aantal retouren van jouw webshop te verminderen is het dus belangrijk om betere productpagina’s te maken. Dit kun je doen door de omschrijving van het product te verbeteren, reviews toe te voegen, heldere foto’s te maken, een filmpje toe te voegen en ook de specifieke maten en afmetingen toe te voegen.

Hierdoor heeft jouw klant een goed beeld van het product dat wordt gekocht, wat resulteert in minder webshop retouren.

Droom jij ook van een eigen webshop? Maak dan nu een account aan op JouwWeb en start met verkopen.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *