Ben jij een coach of freelancer en wil je meer klanten? In dit artikel delen we 5 handige tips die jou kunnen helpen dit te bereiken.
Hiervoor hebben we sales expert Tyler Archer geïnterviewd, die in de afgelopen 15 jaar een succesvol coaching bedrijf heeft opgebouwd. Hij begon als verkoper en besloot na een paar jaar zijn eigen bedrijf te beginnen.
Zijn carrière als sales coach begon als een hobby om iets bij te verdienen, maar na een paar jaar groeien op social media kon hij hier zijn fulltime baan van maken. Nu heeft hij mensen over de hele wereld gecoacht, waaronder mensen in Nederland en België, met het verbeteren van hun verkoopvaardigheden.
Tip #1: Verbeter je mindset & sales vaardigheden
Het maakt niet uit op welk punt in je carrière je zit, volgens Tyler is het enorm belangrijk bezig te blijven met het ontwikkelen van je mindset. Volgens hem is het belangrijk om all-in te gaan op het realiseren van je dromen. Dit betekent dat je de sprong in het diepe moet durven maken. Je moet in jezelf geloven en vooral geloven dat je het kan.
Tyler durfde heel lang niet de sprong te wagen om voor zichzelf te beginnen, waardoor hij erg lang tussen zijn eigen bedrijf en zijn baan bleef hangen. Wanneer hij ook maar één advies aan zijn jongere zelf mocht geven was dat het volgende: “Ik zou zeggen, vertrouw jezelf meer dat het allemaal goed komt.”
En waarom is het zo belangrijk om je salesvaardigheden te ontwikkelen?
Volgens Tyler is dit zo belangrijk, omdat de meeste coaches goed zijn in wat ze doen, maar niet weten hoe ze dit aan geïnteresseerden moeten verkopen. In welke niche je ook actief bent: word beter in verkopen, want het bijspijkeren van je salesvaardigheden gaat je enorm helpen om meer klanten te krijgen als coach.
Tip #2: Leer je ideale klant kennen
De tweede tip die Tyler wilde delen was dat het erg belangrijk is om je ideale klant te begrijpen. Dit is wat hij erover vertelde:
“Weet wat ze denken, hoe ze zich voelen en wie ze willen worden. Vraag je dus af wat ze willen bereiken, maar ook met welke problemen ze te maken hebben. Hierdoor weet je een stuk beter hoe je ze kunt helpen.”
Tyler gaf aan dat wanneer je haarfijn weet wie je ideale klant is, het een stuk makkelijker is om producten en content te maken die bij deze klant passen. Door je klant goed te begrijpen kun je content maken die goed aansluit bij deze groep klanten. Wanneer je dan regelmatig op hun tijdlijn verschijnt, bouw je een relatie op met je ideale klant. En juist deze relatie is de basis voor een toekomstige transactie.
“Maar je ideale klant leer je pas écht kennen als je je op één specifieke niche richt. Wanneer je je dus richt op één specifieke groep klanten, kun je ervoor zorgen dat je een stuk sneller authenticiteit uitstraalt op deze markt. Hierdoor kun je sneller het vertrouwen opbouwen tussen jou en de klant én de “go-to” coach worden in deze bepaalde markt.
Tip #3: Vergroot je online bereik
Het vergroten van je online bereik draagt bij aan het genereren van meer klanten. Daarom benadrukte Tyler het belang van consistent content maken en op de social media verschijnen van je ideale klant.
“Je hebt niet alle soorten content nodig. Focus op waar je sterk in bent. Voor mij waren carrousels mijn kracht, maar Instagram Reels zeker niet. Ik zal niet zeggen dat ik ze nooit zal gebruiken, maar ik realiseerde me dat voor mij carrousels echt mijn kracht waren… en ik maak ze nog steeds allemaal zelf.”
Tyler gaf aan dat consistent, kwalitatieve content maken een van de belangrijkste elementen is van het succesvol aantrekken van klanten. In deze content is het belangrijk dat je overtuiging hebt in wat je verkoopt. Wanneer de passie en het geloof in je eigen producten en diensten ontbreken, zullen jouw potentiële klanten dat voelen.
Een pro tip die Tyler je wil geven is dat hij je aanraadt om gebruik te maken van Canva om posts te ontwerpen. Hierdoor kun je razendsnel social media posts maken, zelfs als ontwerpen niet je sterke kant is.
Tip #4: Verbeter je productaanbod
Het krijgen van een klant voor je coaching bedrijf is een proces. Wanneer we Instagram als voorbeeld nemen zal het proces er ongeveer zo uitzien:
Ten eerste genereer je weergaven -> hierna komen er geïnteresseerden (leads) -> waarna mensen je directe berichten sturen -> en jij je pitch voert en de verkoop eventueel zal plaatsvinden.
Volgens Tyler is de grootste, bepalende factor tussen het wél en niet verkopen de kracht van het aanbod. Potentiële geïnteresseerden zullen niet zomaar honderden Euro’s afrekenen met je, wanneer ze je pas net kennen. Hierin is het belangrijk om een gratis weggever te maken.
Deze gratis weggever kunnen mensen downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Dit kan een gratis gids zijn, een brochure of wellicht een handige video. Nadat ze zich hiervoor hebben aangemeld, kun je beginnen met het sturen van e-mails en een relatie gaan opbouwen. Dit maakt het een stuk aannemelijker dat ze klant worden.
Tip #5: Bouw relaties op binnen de DM
Wanneer je start met het opbouwen van je bereik op social media, zal je merken dat steeds meer mensen je privé berichten zullen sturen. Een grote fout die mensen volgens Tyler maken is dat ze direct hun producten proberen te verkopen.
“Je moet niet proberen om meteen je producten te verkopen. Probeer de klant zo ver te krijgen dat hij zich openstelt en jij vervolgens zijn probleem begrijpt. Waar zoeken ze naar? Wat zijn de problemen waar ze momenteel tegenaan lopen? Hierna weet je een stuk beter waar ze naar op zoek zijn en kun je jouw pitch hierop laten aansluiten.”
Tyler vertelde dat hij bijna nooit zijn diensten rechtstreeks op social media promoot. Hij werkt continu aan het verbeteren en vergroten van het vertrouwen. Want volgens hem is vertrouwen de basis voor iedere verkoop.
Conclusie
In dit artikel heb je 5 tips gelezen die je kunnen helpen om meer klanten te krijgen als coach. Werk aan het vergroten van je bereik op social media, sta in je kracht en werk aan het verbeteren van het vertrouwen. Wees er niet met als missie om alleen geld te verdienen, maar maak een impact door je te richten op het helpen van mensen. Want de persoon die anderen helpt, zal worden beloond.
Neem eens een kijkje op de instagram van @thetylerarcher en bestudeer hoe hij zijn social media inricht voor meer klanten als coach.