Heb jij een website maar droom je van meer bezoekers? Vind je het lastig om nieuwe bezoekers aan te trekken? Als dat het geval is, maak je niet druk – je bent namelijk niet alleen.
Veel mensen vinden het lastig om meer website bezoekers te krijgen, maar met de juiste tips kun jij het webverkeer op jouw website absoluut verhogen. In dit artikel geven we je 5 tips om meer website bezoekers te krijgen.
Laten we beginnen!
Tip #1: Schrijf betere titels
De eerste tip die we je willen geven om meer bezoekers op je website te krijgen, is het schrijven van betere titels.
Wat bedoel je met betere titels?
Wanneer jij een pagina of blogbericht publiceert verschijnt deze in de zoekresultaten op Google, net zoals de afbeelding hier beneden:
Wat bepaalt of iemand wél of niet op jouw website zal klikken, is hoe aantrekkelijk de titel van jouw pagina of blogbericht is. Jouw potentiële bezoeker bepaalt in een fractie van een seconde of het jouw website wil bezoeken.
Dit is goed om te weten, want hier kun je eenvoudig op inspelen. Wat je wil creëren is dat wanneer een potentiële bezoeker jouw pagina of blogbericht ziet, het direct denkt: “Ja, dit is precies wat ik zoek.”
Jouw potentiële webbezoeker vraagt zich razendsnel af welke pagina in de zoekresultaten het meest overeenkomt met waar hij naar op zoek is. Die pagina krijgt altijd de eerste klik.
Om betere titels te schrijven is het belangrijk om je titels kort te houden. Denk aan een titel die minder dan 60 tekens bevat. Deze titels zijn sneller te lezen en eenvoudiger te begrijpen, waardoor dit uitnodigt om er sneller op te klikken. Dit is met langere titels niet het geval.
Welke onderstaande titel vind jij duidelijker?
“7 Tips om SNEL hoger in Google te komen”
is sneller te begrijpen dan:
“Hoe je met jouw website razendsnel op de eerste pagina bovenaan in Google kunt komen in 2022!”
Kortom: alles start met het winnen van de klik!
Tip #2: Maak een website persona
Dus je bent van plan om duidelijkere, pakkendere titels te gaan schrijven om meer website bezoekers binnen te slepen? Dan loop je waarschijnlijk tegen het volgende probleem aan:
“Hoe kan ik betere titels schrijven als ik niet weet voor wie ik ze schrijf?”
Wanneer je een website of webshop hebt, is het zeer belangrijk om een “persona” te maken. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van jouw ideale klant of website bezoeker.
Misschien vraag je jezelf het volgende af:
“Maar iedere bezoeker is toch anders?”
Ja, dat klopt! Maar het gaat erom dat je de belangrijkste kenmerken van jouw ideale bezoeker achterhaalt, omdat je hierop kunt inspelen met het maken van content en het schrijven van betere titels.
De informatie die je wil verzamelen is bijvoorbeeld:
- Leeftijd
- Gesproken taal
- De doelen van deze bezoeker
- De frustraties
- Waar deze bezoeker online tijd doorbrengt
Door jouw ideale bezoeker uit te schrijven kun je achterhalen op wie je je specifiek moet richten, in welke taal en waar je jouw website het beste kunt promoten: op de plek waar de persona zijn of haar tijd doorbrengt.
Ook schets je hierdoor een beter beeld van wat jouw ideale bezoeker wil bereiken, wat zijn frustraties zijn en kun je hier op inspelen met content, producten en pakkendere titels!
Deze gratis tool van Xtensio kun je gebruiken om jouw ideale bezoeker uit te schrijven.
Tip #3: Start een mailinglist
De derde tip om meer website bezoekers te krijgen is door een mailinglist te starten. Via jouw mailinglist kun je belangrijke dingen aankondigen, nieuwe blog artikelen promoten of relevante informatie delen middels een email.
Maar… is email marketing niet dood?
Nee, sterker nog: het is een van de belangrijkste elementen van iedere website of webshop. Het verkeer dat je op jouw social media krijgt is namelijk niet van jou, maar van Facebook en Instagram. En ook Google kan zomaar besluiten om jouw websiteverkeer te verminderen, waardoor je je afhankelijkheid van andere bedrijven wil verminderen.
Door een mailinglist op te bouwen, bouw je als het ware je eigen “platform”. Jouw bedrijf heeft de sleutel tot iemands persoonlijke mailbox, en daar zit veel potentie.
Veel websites proberen emailadressen te verzamelen door bezoekers te vragen om zich voor de nieuwsbrief in te schrijven.
Maar een betere manier is door iets gratis aan te bieden op je website. Dit kunnen jouw bezoekers vervolgens downloaden.
Denk aan een gratis gids, een PDF, een korte video of ander stuk content wat mensen ontvangen in ruil voor hun emailadres.
Hubspot is hier een goed voorbeeld van. Dit bedrijf verkoopt software, gericht op sales en klantenservice. Door gratis freebies aan te bieden in ruil voor een emailadres, heeft Hubspot een enorme mailinglist weten op te bouwen en winnen ze het vertrouwen van potentiële klanten.
Tip #4: Maak pakkende content
Door pakkendere titels te schrijven win je sneller de klik… maar door pakkende content te schrijven, win je de bezoeker of klant.
Wanneer je meer website bezoekers hebt aangetrokken door betere titels te schrijven voor jouw pagina’s en blogberichten, is het belangrijk om pakkende content te maken.
Door gratis content te maken en deze op het internet te verspreiden, kunnen mensen jouw website sneller vinden. Deze mensen kunnen van jouw expertise “proeven” en iedere keer dat jouw content hen helpt, zullen ze je steeds meer vertrouwen.
Wanneer je een webshop hebt is dit belangrijk om van bezoekers klanten te maken. De kans dat iemand de eerste keer direct bij je koopt is namelijk klein. Maar wanneer je het hart van deze bezoeker hebt weten te veroveren door het maken van goede content, zul je sneller het vertrouwen winnen. Hierdoor is de kans groter dat deze persoon bij jou zal kopen.
Goede manieren om meer bezoekers op jouw website te krijgen is door:
- Te bloggen
- YouTube videos te maken
- Facebook en Instagram te gebruiken
Ieder kanaal heeft een eigen doelgroep en gebruikers met een andere intentie. Zo zullen mensen die een webshop hebben vaak gebruik maken van bloggen, terwijl fotografen en filmmakers vaker Instagram gebruiken om hun werk te promoten.
Om hoger in Google te komen met jouw website is het belangrijk om content te maken waar jij op gevonden wil worden en autoriteit in wil opbouwen. In dit artikel laten we je stap voor stap zien hoe je hoger in Google komt, doormiddel van bloggen.
Tip #5: Connect met andere bedrijven en bloggers binnen jouw industrie
De laatste tip die we je willen geven om meer bezoekers op jouw website te krijgen, is door te connecten met andere bedrijven en bloggers binnen jouw industrie.
Wie zijn de bekendste personen binnen jouw industrie? Welke bedrijven zijn er nog meer?
Door het antwoord op deze twee vragen te hebben, kun je jezelf introduceren aan deze bedrijven. Samen hebben jullie een groter bereik, dan jij alleen, waardoor je hier zeker gebruik van moet maken.
Wellicht dat je kunt samenwerken met een blogger, door een sappig verhaal te geven in ruil voor meer bereik?
Of wellicht is er een beurs of event binnen jouw markt waar een bedrijf je graag een plaatsje wil geven?
Door te netwerken binnen jouw vakgebied kom je vaak meerdere kansen tegen om jouw bereik te vergroten, en dus ook om meer mensen op jouw website te krijgen.
Conclusie
Door betere titels te schrijven, een website persona te maken, een mailinglist te starten, pakkende content te maken en door te connecten met andere bedrijven en bloggers binnen jouw industrie kun jij meer bezoekers op je website krijgen. Weet wel dat het genereren van meer website bezoekers tijd kost. Het is een proces dat niet binnen een week geregeld is.
Desalniettemin, kun je de bovenstaande tips gebruiken om de groei van het aantal website bezoekers in een stroomversnelling te laten komen.