Een grote impact maken en meer dan 48.000 mensen mogen helpen met je onderneming? Dat wist Bianca van der Horst te realiseren met de “Gebarenchallenge”. Maar zo’n impact maken was natuurlijk niet appeltje eitje. In dit artikel onthult Bianca haar 6 belangrijkste tips om ook met jouw bedrijf te groeien en een grote impact te maken.
Over Bianca van der Horst
In 2016 kwam Bianca van der Horst met het idee om de GebarenChallenge te starten. Bianca merkte dat mensen graag gebarentaal wilden leren, maar het te spannend en moeilijk vonden.
“Hoe ga ik een programma maken waarmee ik mensen op een laagdrempelige manier ga leren gebarentaal spreken.”
Bianca besloot actie te ondernemen en in het eerste jaar van haar onderneming waren er meer dan 500 mensen die deelnamen aan de challenge. Tegenwoordig hebben meer dan 48.000 mensen deelgenomen aan haar challenge om te leren hoe je succesvol kunt praten met gebaren.
Maar hoe maak je als kleine ondernemer nu zo’n impact?
De volgende 6 tips hebben Bianca geholpen om dit te bereiken:
Tip #1: Heb een oprecht verhaal
De eerste tip die Bianca met je wil delen is dat het super belangrijk is om een oprecht verhaal te delen. Mensen houden namelijk van authenticiteit.
“Deel je verhaal over wie jij bent als persoon en hoe je jouw bedrijf bent gestart. Je mag jezelf écht een beetje kwetsbaar opstellen. Deel je pijn en challenges, want daar kunnen mensen zich in vinden. Het maakt je mens én super authentiek.”
Niet alleen is het volgens Bianca belangrijk om je uitdagingen te delen. Je mag ook best wel trots zijn op je eigen verhaal en hoe jij jouw uitdagingen hebt overwonnen. Dat mag je dus écht gaan delen.
Tip #2: Automatiseer, maar blijf persoonlijk
Het tweede advies dat Bianca deelde was dat het belangrijk is om een oprechte connectie aan te gaan met je klant.
“Als je bedrijf gaat groeien, komen er systemen bij. Denk aan systemen voor je emails, je lessen, je advertenties en er komen nieuwe mensen in je team die bepaalde taken voor je gaan doen. Dit kan er zomaar voor zorgen dat de afstand tussen jou en de klant heel groot wordt. En dat is niet wat we willen.”
Bianca deelde dat het super belangrijk is om het contact tussen jou en de klant goed te houden. Wees persoonlijk in alles wat je doet: zowel je cursus, je aanpak en zelfs al je berichten op social media.
Niet alleen is het belangrijk om persoonlijk te zijn in je aanpak: ook je website moet een persoonlijke uitstraling hebben.
“Een website is super belangrijk. Sowieso voor informatie over wie je bent en wat je verkoopt. Maar ook om veelgestelde vragen te beantwoorden én reviews te tonen. Want de ervaringen van je klanten zijn enorm belangrijk.”
Heb jij nog geen website voor je cursus? En wil je zo snel mogelijk je website lanceren? Meld je dan nu aan voor JouwWeb en lanceer vandaag nog jouw website.
Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!
Tip #3: Maak ruimte voor groei
De derde tip die Bianca wilde delen was dat je ruimte moet maken voor meer groei.
“Als je gemiddeld 10 bestellingen krijgt op je webshop, dan wil ik je vragen om het volgende te doen…
Ga lekker op de bank liggen, kussentje in je rug, kruikje… ogen dicht en kijk in gedachten naar je winkelwagen, waar 10 bestellingen in staan. Stel je vervolgens voor dat je 11 bestellingen krijgt… dan 12… dan 13… en dan 14…
Zorg dat je dit laat oplopen totdat je denkt: ik geloof dit niet meer!
Wanneer je dat denkt dan stop je.
De volgende dag doe je het opnieuw en probeer je je steeds comfortabeler te voelen met een hoger aantal bestellingen. Als je dat steeds meer voor je gaat zien, ga je geloven dat het kan!”
Bianca gaf aan dat ze deze visualisatie techniek regelmatig gebruikt om steeds comfortabeler te worden met het maken van een grotere impact.
“Wanneer je jouw doel hebt bepaald, gaat je brein automatisch zoeken naar hoe het dat kan behalen.“
Tip #4: Luister naar je emoties
Het vierde advies dat Bianca wilde geven was dat het belangrijk is om naar je emoties te luisteren. Want emoties kunnen hoog oplopen als ondernemer.
“Ook ik heb vaak gedacht om te stoppen. Soms kunnen het werk én de emoties hoog oplopen. Ik heb me soms afgevraagd: waarom zou ik doorgaan? Maar het antwoord was simpel: mensen waren enorm enthousiast.
Ik zag dat ik een groot verschil maakte. Die oncomfortabele emoties ontstonden doordat ik groeide als persoon. Ze horen er een beetje bij als ondernemer.”
Bianca vertelde dat wanneer de emoties even hoog opliepen, het haar enorm had geholpen om er een weekje alleen tussenuit te gaan. In die week liet ze haar taken los en ging ze op een rustige plek nadenken over waar haar bedrijf naartoe zou kunnen groeien.
“Waar zou dit naartoe kunnen gaan? Waar zou ik over 10 jaar kunnen zijn? Wat zouden mensen dan moeten weten en wat zou ik graag willen zien? Soms moet je even uitzoomen om je koers te bepalen, om er daarna weer met volle moed tegenaan te kunnen.”
Tip #5: Zoek een team en besteed taken uit
Het vijfde advies dat Bianca deelde was dat het belangrijk is om een team te zoeken en taken uit te besteden.
“Toen ik de GebarenChallenge begon, waren het alleen ik en mijn moeder die eraan werkten. De druk en het tempo lagen zo hoog dat ik tijdens een launch, waar uiteindelijk 6400 mensen aan deelnamen, mijn eerste paniekaanval kreeg. Toen enkele maanden later was er weer een launch en kreeg ik opnieuw paniek. Dat was het moment om een virtual assistant in te huren, wat écht een redding was!”
Bianca’s advies was het volgende:
“Wat je het meeste nodig hebt is vaak ook waar je het meeste weerstand bij hebt. Je moet sommige taken uitbesteden, want anders kun je niet groeien. Weet ook dat ontspannen belangrijk is als ondernemer én het nemen van afstand. Een Virtual Assistant was daarbij écht belangrijk. Zo was ik niet in dienst van mijn klant, maar kreeg ik ook wat meer ruimte voor mezelf.”