Ben je op zoek naar nieuwe manieren om meer website bezoekers te krijgen? Wellicht dat Instagram hét platform is waar jij dit mee voor elkaar krijgt. Instagram is een krachtig platform dat je kan helpen om een nieuw publiek te bereiken en om jouw websiteverkeer te laten toenemen.
In dit artikel bespreken we vijf Instagram tips voor meer website bezoekers!
Tip #1: Gebruik de kracht van Instagram Stories
Een van de krachtigste functies die je kunt gebruiken om de essentie van jouw website of webshop te communiceren, is door gebruik te maken van Instagram Stories.
Instagram Stories zijn verticale foto’s of video’s die 24 uur te zien zijn wanneer mensen op jouw profielfoto klikken.
De reden dat mensen bepaalde content in hun stories plaatsen en niet op hun tijdlijn, is doordat sommige content minder geschikt is voor de tijdlijn. Op jouw tijdlijn plaats je voornamelijk professionele content die meer waarde biedt voor de lange termijn.
Dit is anders dan wanneer je iets plaatst in je story. Dit zijn voornamelijk “behind the scenes”, aankondigingen of snel gemaakte foto’s of video’s, waarvan het niet erg is dat deze na 24 uur verdwijnen.
Enkele ideeën voor het gebruik van Instagram Stories zijn:
- Behind the scenes (Geef jouw volgers eens een kijkje achter de schermen en laat zien hoe jij te werk gaat)
- Product aankondigingen (Kondig nieuwe producten of blog artikelen aan. Tip: met de “link” functie kun je naar je website linken!)
- Belangrijke aankondigingen (Kondig nieuwe producten, functies of updates binnen jouw bedrijf aan)
- Tijdelijke acties of promoties (Promoot nieuwe artikelen of producten)
- Interactie (vragen stellen, polls en quizes)
Instagram Highlights
Een andere krachtige functie die betrekking heeft op het gebruik van stories zijn Instagram Highlights. Met highlights kun jij bepaalde stories langer uitlichten. Hierdoor kun je bepaalde story content uitlichten die waarde toevoegt aan je profiel.
Bij JouwWeb hebben we de volgende highlights:
Hierdoor kunnen mensen snel zien hoe ze bij JouwWeb kunnen starten, bepaalde tips en tricks leren en reviews bekijken.
In de highlights zet je content die in jouw ogen belangrijk is voor jouw ideale bezoeker. Dit betekent niet dat hoe meer content je plaatst, hoe waardevoller jouw profiel is. Maak een selectie van 4-5 belangrijke highlights zodat je jouw bezoeker niet overweldigt.
Tip #2: Schrijf een duidelijke Instagram bio
De tweede Instagram tip is het schrijven van een duidelijke bio. Dit is belangrijk omdat bezoekers meteen de volgende twee dingen willen weten wanneer ze op jouw profiel terechtkomen:
1. Wat doet deze website? (of webshop)
2. Wat heeft het mij te bieden?
Binnen een fractie van een seconde bepalen mensen of ze jouw profiel verder willen bekijken of door scrollen. De aandacht pakken op Instagram is erg lastig, waardoor eenvoud en duidelijkheid belangrijk zijn wanneer je jouw bio schrijft.
Bij JouwWeb hebben we de volgende bio geschreven:
Hierdoor weet je als bezoeker direct: wat we doen, hoe we je kunnen helpen en tonen we hoeveel andere klanten al geholpen zijn met onze tool.
Wanneer je jouw bio schrijft, zorg dan dat je jouw waarde duidelijk communiceert en met zo min mogelijk woorden.
Tip #3: Maak content die converteert
De derde Instagram tip is dat het belangrijk is om content te maken die converteert. De reden dat je Instagram wil gebruiken is omdat je natuurlijk iets wil bereiken.
Zijn dit…
- Meer website bezoekers?
- Meer blog lezers?
- Meer klanten?
- Of meer bestellingen?
Wat dit doel ook is, het is belangrijk dat je geen Instagram posts plaatst zonder een doel voor ogen te hebben. Je wil namelijk wel iets met jouw posts bereiken.
Nadat je hebt bepaald welk doel dit voor jou is, is het belangrijk om te bekijken hoe je jouw bezoekers op Instagram naar je website kunt leiden.
Bestudeer jouw concurrenten en onderzoek wat voor posts ze maken. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat is het doel van hun content? (Inspireren ze hun volgers of richten ze zich op de promotie van hun website of producten)
- Hoe vaak posten ze content? (Hoe vaak in de stories en hoe vaak op de tijdlijn)
- Hoe schrijven ze hun captions? (Omschrijvingen van de posts)
Dit onderzoek doe je niet om je concurrent te kopiëren, maar om inspiratie op te doen, waarna jij hier een eigen draai aan kunt geven.
Zodra je een beeld hebt van hoe vaak je wil gaan posten en waar deze content over gaat, is het belangrijk om krachtige captions te schrijven.
Start deze omschrijving met een goede hook. Dit is vaak een probleem of vraag, waardoor je de aandacht trekt. Hierdoor willen mensen de rest van de tekst lezen.
Na de hook schrijf je in enkele zinnen over het onderwerp van jouw post, waarna je afsluit met een call to action.
Leid je ze naar een product? Een kortingscode? Of een nieuw blogartikel? Wat dit doel ook mag zijn, sluit af met een call to action, zodat jouw bezoeker actie onderneemt.
Tip #4: Gebruik de juiste hashtags voor meer bereik
De vierde Instagram tip voor meer bezoekers is door gebruik te maken van hashtags. Op Google en YouTube kun je sneller gevonden worden dan op Instagram. Dit komt doordat Google en YouTube een zoekmachine zijn, terwijl dit bij Instagram niet het geval is.
Door bij iedere post 10-15 hashtags toe te voegen kun je jouw bereik enorm vergroten. Deze hashtags zijn de “zoekwoorden” waarop mensen jouw post (en dus ook jouw profiel!) kunnen vinden.
Hoe werkt dit precies?
Mensen kunnen bepaalde hashtags volgen en hierdoor jouw posts voorbij zien komen, of ze kunnen een bepaalde hashtag intypen en bij jouw posts uitkomen.
Wanneer je een selectie aan hashtags maakt, zorg dan dat je zowel hashtags kiest die een klein en groot zoekvolume hebben. Een valkuil van veel mensen is dat ze alleen de grote hashtags gebruiken, maar hierdoor verdwijnt jouw post tussen de andere posts.
Door zowel hashtags met veel en weinig volume te gebruiken zorg je dat je veel beter vindbaar bent. Denk aan een volume van tussen de 10.000 en 1.000.000, met een grote nadruk op de kleinere volumes. Het volume van deze hashtags kun je vinden wanneer je op instagram jouw hashtag intypt.
Tip #5: Geef shout-outs binnen je community
De vijfde Instagram tip voor meer website bezoekers is door gebruik te maken van de community building tools via Instagram.
Als er één reden is waarom je Instagram moet gebruiken, is het wel de grote hoeveelheden aan functies die het mogelijk maken om een community te bouwen.
Het bouwen van een eigen community is een van de belangrijkste taken van iedere website eigenaar. Wanneer je een nieuw blogartikel of product lanceert kun je dit namelijk direct promoten aan jouw community.
Enkele tips om jouw community op te bouwen zijn:
#1. Quizes
Stel quizvragen in jouw Instagram Stories. Denk aan vragen over jouw producten, artikelen of bedrijf.
#2. Polls
Laat mensen hun stem uitbrengen op bepaalde onderwerpen. Denk aan welk blogartikel ze graag zouden zien verschijnen of welke producten ze in de toekomst graag zouden willen kopen.
#3. Vragen
Stel vragen aan je community waarom ze jouw website of producten graag gebruiken. Deze antwoorden kun je vervolgens uitlichten in je stories.
Waarom is deze interactie belangrijk?
Omdat dit aan het Instagram algoritme laat zien dat gebruikers veel interactie hebben met jouw profiel. Hierdoor wordt de kans groter dat jouw posts en stories sneller zichtbaar worden.
Pro tip: Zorg dat je mensen aanstuurt om contact met je op te nemen via Instagram DM. Hier kun je eenvoudig en snel de interactie aangaan met jouw ideale bezoeker of klant.
Conclusie
Instagram is een geweldig platform dat je kunt gebruiken om meer website bezoekers te krijgen. Ook is het ideaal om je merk en community op te bouwen. Door Instagram Stories te gebruiken, een duidelijke bio te schrijven, content te maken die converteert, de juiste hashtags te gebruiken en shout outs te geven binnen je community, kun je snel meer website bezoekers krijgen.
Ook raden we je aan om dit artikel te lezen, waarin we je uitleggen hoe je met jouw website hoger in Google kunt komen.
Wil jij op een eenvoudige manier een eigen website of webshop maken? Bij JouwWeb kun je jouw website vandaag nog lanceren.