Hoger ranken op Google? Dat willen we allemaal! Want hoger ranken op Google zorgt voor meer bezoekers én meer bezoekers kunnen zorgen voor meer klanten voor jouw bedrijf.
Maar hoe rank je nu hoger op Google? Hiervoor hebben wij SEO expert Daniël Kuipers geïnterviewd, die al sinds 2018 talloze ondernemers heeft geholpen om hoger te verschijnen in Google met zijn bedrijf de Online Marketing Agency.
Hij deelt de volgende 7 adviezen om jou hiermee te helpen.
Tip #1: Doe de juiste dingen eerst
Het eerste advies dat Daniël deelt, is dat het belangrijk is om de juiste dingen eerst te doen. Er zijn namelijk heel veel dingen belangrijk om de SEO van je website te verbeteren, maar je moet de juiste dingen in de juiste volgorde doen.
“Er zijn 3 belangrijke pijlers waar je je op moet richten. Dit zijn (1) techniek, (2) content en (3) autoriteit. De techniek is hoe je website in elkaar steekt. Hoe snel je website laadt, is je website veilig, en andere technische aspecten.
De tweede pilaar is de content. Dit houdt in hoeveel content je op je website hebt staan. Denk aan afbeeldingen, video’s maar zeker ook blogs. Hierover vertel ik meer in de volgende tip.
Ten slotte is een ander belangrijk aspect de autoriteit. Een nieuwe webshop die kleding verkoopt heeft natuurlijk minder autoriteit dan een webshop die al jaren op Google te vinden is en veel content heeft gemaakt. Maar het fijne is dat je jouw autoriteit gewoon kunt verbeteren.”
Gelukkig is één van deze belangrijke pilaren bij jou al helemaal in orde: de techniek. Want doordat je jouw website via JouwWeb maakt, is het technische gedeelte al geregeld. Zo hebben je pagina’s een razendsnelle laadtijd, maakt je website gebruik van SSL-certificaten en zijn alle andere technische zaken volledig geoptimaliseerd voor Google.
Maar van de 3 pilaren, welke pilaar is het belangrijkst om als eerst op te focussen?
Tip #2: Content is King
Daniël vertelt dat het belangrijk is om je met de nieuwe website volledig te richten op het maken van content.
Het optimaliseren van je website komt later wél, ten eerste is het belangrijk om het volgende te doen:
“Maak zoveel mogelijk kwalitatieve content. Dit betekent dat je niet alleen blog berichten hoeft te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een kennisbank, waar je van alles kunt lezen over jouw bedrijf en relevante updates in jouw markt. Maar denk niet alleen aan tekst. Ook afbeeldingen en video’s zijn belangrijke content.”
Daniël geeft aan dat content écht king is. Dit houdt in dat een van de allerbelangrijkste dingen die jij kunt doen om met je website hoger te ranken op Google, het maken van zoveel mogelijk kwalitatieve content is.
Tip #3: Doe een SEO audit
Dit klinkt als een lastige tip, maar dat is zeker niet het geval. De derde tip die Daniël met je wil delen, is dat je regelmatig eens een SEO audit moet doen.
We zien je al denken: “wat houdt dat nu weer in?”
Een SEO Audit is een soort “meting” van hoe het ervoor staat met jouw website op SEO gebied. Wanneer je een SEO audit doet, kun je heel veel informatie halen die betrekking hebben op de volgende vragen:
“Wat zijn de sterke punten van mijn website?”
“Wat zijn de verbeterpunten van mijn website?”
“Waar liggen de kansen om op te ranken?”
Het doen van een SEO audit kun je gemakkelijk zelf doen. Wat je hiervoor nodig hebt is een SEO tool. Een gratis SEO tool die wij kunnen aanbevelen is Ubersuggest. Maar mocht je écht werk willen maken van je SEO kun je een betaalde tool aanschaffen zoals Ahrefs en Semrush.
Tip #4: Denk aan Social Search
De vierde tip die Daniël gaf was dat het belangrijk is om te denken aan social search.
“We gaan namelijk naar een toekomst waarin artificial intelligence erg belangrijk is. De zoekmachines worden steeds slimmer. De tijden dat je een zoekwoord intypt, en er een website verschijnt waarin het zoekwoord voorkomt, zijn voorbij. Google wordt steeds beter in het achterhalen waar je doelgroep naar op zoek is.”
Dit betekent dat Google ook steeds vaker content vanuit sociale media zal halen. Zo geeft Daniël het volgende voorbeeld:
“Stel dat mensen op zoek zijn naar meubels. Google zal minder snel een blogartikel tonen, maar eerder bijvoorbeeld afbeeldingen van meubels via Pinterest. Als je dus een meubelzaak hebt, is het belangrijk om te kijken waar je doelgroep zit en vanuit welk platform het naar meubels zoekt. Denk dus breder dan de zoekresultaten op Google.”
Tip #5: Zoekwoorden analyse
Het vijfde advies dat Daniël met je wil delen, is dat je goed moet achterhalen waar je doelgroep naar op zoek is.
“Vraag jezelf het volgende af: wat zou mijn doelgroep intypen op Google? Wanneer je dit weet kun je via een SEO tool de juiste zoekwoorden gaan vinden die je kan gebruiken om content over te gaan schrijven.”
Wanneer iemand dus op Google zoekt naar het woordje “Meubel” kun je via een zoekwoorden tool gaan kijken welke zoekwoorden met het woord “meubel” weinig concurrentie hebben. Want wanneer je kwalitatieve content maakt over deze zoekwoorden, kun jij een stuk sneller te vinden zijn op dit zoekwoord.
Tip #6: Werk aan link building
Wanneer je regelmatig kwalitatief goede content maakt, zal je website na verloop van tijd steeds beter gaan ranken. Maar er is nóg iets dat je kunt doen om te werken aan de derde pijler die Daniël benoemt in de eerste tip: autoriteit.
“Een ander, belangrijk aspect om je autoriteit op te bouwen, is door het verzamelen van linkjes naar jouw website. Dit noemen we linkbuilding. Wanneer andere websites naar jouw website linken, ziet Google dat je website belangrijk is.”
Om dit beter te begrijpen deelt Daniël de volgende metafoor:
“Ik zeg altijd: een link van de ene website naar de andere website, is voor Google een soort signaal dat je website goed is. Dit is een soort review. Link building moet je zo zien: stel dat je in een dorp woont met 100 mensen. Stel er wonen 2 loodgieters, en van de 98 mensen die over zijn zeggen ze allemaal: je moet naar “Pietje” toe… dan ga je naar Pietje toe. En dit is ook hoe Google werkt.”
Tip #7: Vergeet lokale SEO niet
Het zevende advies dat Daniël deelt, is dat je als kleine ondernemer niet moet vergeten om te werken aan je lokale SEO.
“Het is belangrijk dat als je bijvoorbeeld een loodgieter bent die uit Ede komt, dat je ook content maakt over loodgieters met betrekking op de plek Ede. Google wil altijd de meest relevante zoekresultaten laten zien aan de persoon die zoekt via Google. Wanneer iemand in Ede zoekt naar een loodgieter, zal dus altijd een loodgieter uit Ede verschijnen en geen loodgieter uit Eindhoven.”
Daniël vertelt dat het daarom belangrijk is om een Google Bedrijfsprofiel aan te maken. Deze kunnen je namelijk enorm helpen om je SEO te verbeteren. Hoe jij een Google Bedrijfsprofiel kunt aanmaken, kun je lezen in dit artikel.
Conclusie
Tot slot deelt Daniël dit:
“Geef jezelf vooral tijd. Weet dat wanneer je jouw SEO serieus wil gaan verbeteren, je pas resultaten ziet binnen 3-6 maanden. Dat betekent niet dat je volgende week ineens heel veel meer bezoekers krijgt op je website. Zoals met veel in het leven: mensen willen snel resultaat, maar er geen tijd in stoppen. Eigenlijk is het bij SEO andersom: je moet jezelf de tijd geven én er meer tijd in stoppen. Maar wanneer je de 7 tips gebruikt die ik zojuist met je heb gedeeld, zal je gaan merken dat jouw website binnen enkele maanden meer bezoekers zal genereren.”
Wil jij ook je eigen website of webshop maken? Meld je dan nu gratis aan op JouwWeb en lanceer vandaag nog jouw nieuwe website.