Google is de populairste zoekmachine ter wereld. Het is daarom geen wonder dat iedereen met een eigen website op zoek is naar manieren om op de eerste pagina van Google te komen. Meer bezoekers resulteert namelijk vaak in meer klanten en een groeiende onderneming.
Dat is wat iedere ondernemer natuurlijk wil.
In dit blogbericht delen we enkele tips om met jouw website of webshop op de eerste pagina van Google te komen.
Goed om te weten voor we beginnen: waar staat SEO voor?
Stap 1. Kies een specifieke niche voor jouw website of webshop
Het internet is tegenwoordig een plaats met veel concurrentie, doordat het makkelijker is dan ooit om jouw eigen website of webshop te maken. Ook al biedt dit mooie kansen voor iedere ondernemer, wordt het hierdoor wél lastiger om met jouw website of webshop hoger in de zoekresultaten te komen en op de eerste pagina van Google te verschijnen.
Een van de beste tips om hoger in Google te komen is door jouw website te specialiseren in een bepaalde niche. De betekenis van een nichemarkt is volgens Betekenis-definitie:
“Een kleine gespecialiseerde markt voor een bepaalde groep producten of services.”
https://www.betekenis-definitie.nl/Niche
Door met jouw website of webshop een specifieke behoefte te vervullen van een bepaalde groep klanten of bezoeker, vermijd je een groot deel van de concurrentie. Hierdoor kun jij als nieuwkomer sneller autoriteit opbouwen binnen een bepaalde niche, waardoor jouw website of webshop hoger in de zoekresultaten zal verschijnen.
Bijvoorbeeld: wanneer jij op jouw webshop veel verschillende productcategorieën aanbiedt, moet je het opnemen tegen grote internetwinkels als Bol.com en Amazon, maar indien je jezelf specialiseert in de verkoop van armbandjes voor kinderen, vermijd je veel van de concurrentie.
Stap 2. Doe zoekwoorden onderzoek
Wanneer je hebt bepaald op welke niche je jezelf wil richten, is het tijd om zoekwoorden onderzoek te doen. Je zal merken dat dit een stuk makkelijker gaat wanneer je een niche hebt gekozen, dan wanneer je een algemene website hebt. Dit komt doordat je beter begrijpt wie jouw ideale klant of bezoeker is en waar deze naar op zoek is.
Laten we voor het gemak het voorbeeld uit stap 1 gebruiken: de webshop die armbandjes voor kinderen verkoopt.
Om beter gevonden te worden in Google als kleine ondernemer is het belangrijk om de volgende twee vragen goed te beantwoorden:
“Waar is mijn ideale klant naar opzoek? En waar wil ik op gevonden worden?”
Het is zeer belangrijk om deze vragen goed te beantwoorden en jezelf het volgende af te vragen:
Zijn voornamelijk ouders op zoek naar armbandjes voor kinderen? Of zijn het kinderen zelf? Zoeken ze op armbandjes? Of zoeken ze op verjaardagscadeautje?
Deze vragen zijn zeer belangrijk om te beantwoorden, omdat je hierop kunt inspelen met het maken van content. Onderzoek doen naar zoekwoorden en deze gebruiken binnen jouw content noemen we in de online wereld SEO. Dit betekent “search-engine-optimization.” De bedoeling van SEO onderzoek is dat we de juiste zoekwoorden kiezen, waarop onze ideale klant of bezoeker ons eventueel zou kunnen vinden, om hier later op in te spelen met eigen content.
Maar hoe doe ik dan zoekwoorden onderzoek?
Een krachtige tool die wij aanbevelen is Ubersuggest. Hier kun je jouw zoekwoord intypen en vergelijkbare zoekwoorden zien, hoeveel mensen per maand opzoek zijn naar dat bepaalde zoekwoord en hoe hoog de concurrentie is.
Ubersuggest laat je zien welke zoekwoorden veel volume hebben en een lage concurrentie… dat zijn kansen om op in te spelen!
Waarom?
Omdat je op dit zoekwoord na verloop van tijd kunt ranken, waardoor je op de eerste pagina van Google kunt komen! In het onderstaande voorbeeld zie je dat we “Armbandje met naam” goed kunnen gebruiken.
Dit zoekwoord wordt door 5400 mensen per maand opgezocht en heeft een moeilijkheidsgraad van 25, waardoor dit een kans is om voor dit zoekwoord hoog in Google te komen!
Ubersuggest is een betaalde tool, maar je kunt de basisversie gratis gebruiken.
Stap 3. Maak een content plan
Wanneer je een lijstje aan zoekwoorden hebt opgeschreven waar jij op gevonden wilt worden, is het tijd om een content plan te maken. Het doel is om de zoekwoorden die jij hebt geselecteerd vanuit stap 2, te verwerken in een blogbericht. Wanneer je regelmatig een blogbericht schrijft binnen jouw gekozen niche, zal Google na een tijd denken:
“Hé! Deze website weet veel over armbandjes voor kinderen. Laat ik die eens beter zichtbaar maken!”
Het doel van een content plan is opschrijven op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en hoe vaak je een blog wilt schrijven. Dit hoeft geen ingewikkelde spreadsheet met tabellen te zijn. Houd het makkelijk en noteer voor jezelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, waar je over wil schrijven en hoe vaak je een blogbericht wil publiceren.
Binnen de krachtige JouwWeb editor kun je in enkele klikken een blog pagina aanmaken en nieuwe blogberichten toevoegen!
Stap 4. Schrijf blogberichten over onderwerpen waarop jij met je website gevonden wil worden
Tijd om te schrijven! Kies een van de zoekwoorden uit de vorige stappen waar jij over wil schrijven en open een Word document. Laten we armbandje met naam gebruiken voor ons eerste bericht.
Het zoekwoord kun je bovenaan de pagina zetten, waarna je in enkele zinnen voor jezelf opschrijft waarover je zou willen schrijven. Dit helpt je met het houden van de structuur binnen het blogbericht. Dit kun je eventueel in enkele bulletpoints doen:
-Waarom een armbandje het perfecte cadeau is
-Hoe je een armbandje persoonlijker kan maken
-Welke soorten armbandjes er zijn
Vervolgens kun je hier omheen een artikel schrijven en zorg je dat je het zoekwoord “armbandje voor kinderen” regelmatig in het artikel verwerkt.
Ook kan het erg waardevol zijn om jouw geschreven blogartikelen te gebruiken als scripts voor YouTube video’s. Omdat je deze artikelen toch al hebt geschreven kun je hier dus gemakkelijk een video versie van maken.
Het maken van YouTube video’s kan voor een groter bereik zorgen en meer webshop verkopen, doordat je autoriteit en bekendheid opbouwt.
Hoe je YouTube gebruikt om meer websitebezoekers te krijgen, leggen we je uit in dit artikel.
Stap 5. Schrijf pakkende titels en win de klik!
Het is lastiger dan ooit om de aandacht te krijgen op het internet. We leven in een wereld waar de aandachtsspanne ieder jaar korter wordt. Het is daarom belangrijk om je het volgende te realiseren:
“Wat er op mijn webshop, website en in mijn blogberichten staat, maakt niets uit, zolang mensen niet op mijn website klikken.”
Een groeiende webshop of website vindt plaats door enerzijds zichtbaar te zijn voor de juiste zoekwoorden, maar anderzijds door titels te maken voor jouw pagina’s en blogberichten waar mensen absoluut op willen klikken.
Wanneer je de titel voor jouw nieuwe blogbericht maakt, is het belangrijk dat deze er bovenuit springt binnen de zoekresultaten. Verplaatst je in de schoenen van jouw ideale klant en vraag jezelf af: “Waar zou deze persoon nu écht op willen klikken?”
Vaak zijn titels die eenvoudig en kort zijn, de titels die de meeste clicks winnen. Ook kun je kijken naar wat de concurrentie schrijft door jouw zoekwoord in Google op te zoeken. Bestudeer de zoekresultaten en bekijk hoe je jouw titel nog unieker kunt maken dan de competitie.
Voor ons blogbericht over armbandjes voor kinderen hebben we gekozen voor:
“5 Redenen waarom een armbandje HET perfecte cadeautje is voor jouw kind.”
Deze titel wekt nieuwsgierigheid op, richt zich specifiek op waar onze ideale klant naar opzoek is en heeft het zoekwoord erin verwerkt.
Stap 6. Optimaliseer jouw blog content
Wanneer je jouw blogbericht hebt geschreven en hebt nagekeken, is het tijd om deze in de JouwWeb editor te plaatsen. Je kunt jouw tekst vanuit Word direct kopiëren en plakken in de JouwWeb editor.
Zodra jouw blogbericht in de editor is geplaatst, is het belangrijk om de blog te optimaliseren voor Google. We moeten het Google eenvoudig maken om te begrijpen waar jouw blog overgaat en welke elementen binnen jouw blogbericht belangrijk zijn.
Dit doen we door de juiste kop grootte te selecteren. Iedere paragraaf binnen jouw blogbericht krijgt de juiste kopgrootte, waardoor Google beter weet hoe jouw blog is opgebouwd. De titel boven iedere paragraaf zal daarom ook “kop 2” krijgen, en indien je binnen deze paragraaf nog meer titels hebt kun je naar “kop 3” of “kop 4” gaan.
Uiteraard krijgt de tekst van het artikel de opmaak “normale tekst.”
Stap 7. Verzamel links vanuit andere websites
Buiten alle zoekwoorden waarop jouw website of webshop gevonden kan worden is er nog een andere manier om hoger te ranken in Google.
Een van de meetpunten waarop Google bepaalt hoeveel autoriteit jouw website heeft, is door te kijken naar hoeveel andere websites een linkje hebben naar jouw website. Je kunt dit zien als bruggetjes: hoe meer bruggen, hoe meer vervoer er mogelijk is en hoe belangrijker jouw website in de ogen van Google zou moeten zijn.
Maar hoe krijg ik dan meer linkjes?
Dit kan na verloop van tijd gebeuren, doordat andere websites waarde zien in jouw blogberichten en hier naar linken. Of je kunt andere websites binnen jouw niche benaderen met de vraag of ze naar jouw blogbericht willen linken, omdat er relevante informatie staat voor de bezoekers van hun eigen website.
Conclusie
Dus daar heb je het – 7 stappen om op de eerste pagina van Google te komen met jouw website! Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die je kunt doen om de positie en zichtbaarheid van jouw website of webshop te verbeteren. Maar wanneer je je richt op de 7 stappen van dit blogartikel zul je zien dat het verkeer naar jouw website zal toenemen en je op de eerste pagina van Google kan ranken.
Wil jij op een makkelijke manier een website maken? De website maker van JouwWeb biedt alle functionaliteiten.
Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!
Veelgestelde vragen?
1. Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie is het uitvoeren van alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat jouw website of webshop hoger in Google komt. Dit zorgt voor meer websitebezoekers en eventueel meer klanten.
2. Wat is de afkorting SEO?
De afkorting SEO betekent “search engine optimization”, oftewel “zoekmachine optimalisatie”. Hieronder vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat jouw website of webshop hoger in Google komt.
3. Kan je SEO zelfstandig doen?
SEO kun je zelfstandig doen. Het is belangrijk dat je de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden in de titel van je pagina verwerkt en tevens in de tekst op de pagina. Hierdoor begrijpt Google waarover de desbetreffende webpagina over gaat.
4. Is JouwWeb SEO geoptimaliseerd?
Ja! Wanneer je jouw website via JouwWeb maakt is deze volledig geoptimaliseerd voor SEO en kun ook jij op de eerste pagina van Google ranken.