Als je een ondernemer bent die online producten verkoopt, is het belangrijk om te weten hoe je goede productfoto’s maakt.
Waarom?
Omdat goede productfoto’s grotendeels bepalen of een klant wél of geen aankoop bij jouw webshop doet.
In dit artikel geven we je vijf tips om jouw productfoto’s naar een nieuw niveau te tillen en meer webshop omzet te genereren.
Laten we beginnen!
Stap #1: Heb de juiste benodigdheden
Voordat je goede productfoto’s kunt maken om de producten op jouw webshop zo goed mogelijk weer te geven, heb je een aantal benodigdheden nodig.
Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende…
Benodigdheid #1: Een camera
Tegenwoordig heb je geen dure apparatuur meer nodig om goede productfoto’s te maken. De smartphone die jij in je broekzak hebt zitten, heeft waarschijnlijk al een camera die goede productfoto’s kan maken.
Benodigdheid #2: Lampen
De beste productfoto’s hebben allemaal één ding gelijk: goed licht. Wanneer je te weinig licht gebruikt tijdens het maken van jouw productfoto’s, kan dat de kwaliteit van jouw productfoto’s drastisch verminderen. Het resultaat van te weinig licht is dat de foto’s uiteindelijk korrelig en onscherp zijn. Ook zal het uiteindelijke product minder naar voren komen in de foto.
Zorg daarom dat je tijdens de fotoshoot voldoende licht hebt. Dit kun je doen door op een plek met veel daglicht te fotograferen, of door een lamp aan te schaffen die geschikt is voor productfotografie.
Benodigdheid #3: Statief
Het is belangrijk dat de productfoto’s van jouw webshop niet allemaal vanuit een andere hoek worden gemaakt. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw webshop er niet overzichtelijk en professioneel uitziet. Door een statief te kopen voorkom je dit probleem en kun je ervoor zorgen dat al jouw productfoto’s precies vanuit dezelfde hoek worden genomen.
Benodigdheid #4: Witte Achtergrond
Bijna alle producten die op het internet worden verkocht zijn gefotografeerd op een witte achtergrond. Een witte achtergrond zorgt er namelijk voor dat het product goed zichtbaar is en de focus volledig op het product ligt. Een witte achtergrond hoeft echter geen dure investering te zijn.
Deze kun je zelf maken, of voor een paar tientjes kopen op een website als Bol.com. Een voorbeeld van een bedrijf dat de witte achtergrond gebruikt voor hun productfoto’s is de succesvolle JouwWeb klant 750Kicks.
Stap #2: Bedenk welke foto’s je wilt gaan maken
Wanneer je de vier benodigdheden bij de hand hebt, is het tijd om te bedenken welke foto’s je wilt gaan maken.
“Wat bedoel je hiermee? We kunnen toch gewoon starten met foto’s maken?”
Nee, voordat je start met het fotograferen van jouw producten is het belangrijk om de volgende details na te gaan:
1. De achtergrond:
Ga je kiezen voor een witte achtergrond? Of kies je toch een grijze achtergrond? Of kies je een witte achtergrond, maar wil je nét een tint van volledig wit af zitten.
2. Met of zonder schaduw:
Wil je jouw producten fotograferen mét of zonder schaduw? Voor sommige producten kan schaduw goed zijn om diepte te laten zien, terwijl voor producten als kleding dit minder relevant is.
3. Welke hoek:
Weet je al van welke hoek jij jouw foto’s wil maken? Is dit van boven? De zijkant? Of in een hoek van 150 graden? Bepaal voor jezelf vanuit welke hoek jouw foto’s worden genomen en zorg dat je deze hoek ook gebruikt in toekomstige fotosessies.
4. Varianten:
Verkoop jij producten waar meerdere varianten van zijn? Zorg dan dat je ook deze varianten fotografeert! Jouw klanten willen graag weten hoe hun nieuwe product eruit ziet voordat ze hem kopen. Het toevoegen van de variant foto’s kan daarom zorgen voor een hogere conversie.
Wanneer je een website maakt via JouwWeb, kun je zelfs eenvoudig verschillende productfoto’s toevoegen. Hier leggen we je uit hoe je dat kunt doen.
Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!
Stap #3: Maak jouw achtergrond gereed
Nadat je jouw benodigdheden gereed hebt gemaakt en de details van de foto’s in kaart hebt gebracht, is het tijd voor de leukste stap: de foto’s maken!
Maar voordat je daarmee kan beginnen, zal je de achtergrond eerst gereed moeten maken. Zorg dat je een locatie kiest (thuis of bij iemand anders), waar je gemakkelijk jouw achtergrond kunt opzetten.
Een handige tip is dat wanneer je gebruik maakt van daglicht tijdens het fotograferen, dat je in toekomstige sessies rond dezelfde tijd fotografeert om verschillen in belichting te voorkomen.
Maar indien je gebruik maakt van lampen, heb je dit probleem natuurlijk niet.
Wanneer je jouw achtergrond en belichting hebt ingesteld kun je starten met het maken van enkele testfoto’s.
Hou daarbij de volgende vragen in gedachte:
1. Is het product op de juiste manier gepositioneerd?
2. Heb ik de juiste hoek gekozen om vanuit te fotograferen?
3. Hoe vind ik de belichting?
4. Hoe vind ik de schaduwen?
Stap #4: Maak jouw productfoto’s
Nadat je jouw test foto’s hebt gemaakt is het tijd voor actie: jouw nieuwe productfoto’s maken! Zet je favoriete muziek op en schieten maar!
Tijdens het fotograferen van jouw producten is het belangrijk dat je jouw product enkele keren vastlegt. Dit is belangrijk omdat het zomaar kan gebeuren dat het statief onbewust bewoog of er andere ruis in de foto te zien kan zijn.
Ook is het belangrijk om jouw product altijd volledig te fotograferen. Een foto kun je namelijk altijd inzoomen, maar niet meer uitzoomen. Dit is een veelgemaakte fout. Wanneer je de details van jouw producten wil laten zien op jouw site, kun je daarom beter inzoomen op een foto.
Wanneer je jouw productfoto’s hebt gemaakt is het tijd voor de laatste stap!
Stap #5: Gebruik de kracht van fotobewerking
Dus, je hebt een hele reeks foto’s gemaakt van jouw producten… maar wat doe je hier nu mee?
Het is belangrijk dat je deze foto’s nog niet uploadt op jouw website. We kunnen namelijk nog het een en ander verbeteren om de foto’s nóg mooier te maken.
En dit is hoe we dat voor elkaar krijgen…
Per product kies je jouw favoriete productfoto. Vervolgens starten we met het bewerken van deze foto in een fotobewerkingsprogramma als Lightroom of een app als VSCO of Photoshop Express.
Het bewerken van de foto’s is belangrijk om de volgende twee redenen:
1. De achtergrond:
Indien je jouw achtergrond nóg witter wil maken is fotobewerking de uitkomst. Hierdoor kun je jouw achtergrond de gewenste kleurtint geven. Mocht je toch liever een grijstint willen kun je ook dat met fotobewerking voor elkaar krijgen.
2. Contrast en kleur:
Soms wijken de kleuren op de foto af van hoe het product er in het echt uitziet. Door te werken met contrast en kleur, kunnen we de oorspronkelijke kleuren weer naar voren laten komen.
Het programma Lightroom is onze aanrader om jouw productfoto’s naar een hoger niveau te tillen. Dit is echter wel een betaald programma dat tevens de nodige oefening vereist.
De apps VSCO en Photoshop Express zijn apps die je op je telefoon kunt downloaden. Deze zijn gemakkelijker in gebruik.
Wanneer je jouw foto’s niet zelf wil bewerken, kun je altijd op zoek gaan naar een bedrijf dat jouw fotobewerking uit handen neemt. Je stuurt hen jouw productfoto’s waarna je ze volledig bewerkt in je mailbox ontvangt!
Conclusie
Door de tips te volgen uit dit blogartikel kun jij jouw productfoto’s naar een hoger niveau tillen. Het maken van professionele productfoto’s kan voor jouw bezoekers dé doorslaggevende factor zijn om een product wel of niet te kopen.
Door professionele productfoto’s te maken kun jij jouw webshop nóg betrouwbaarder over laten komen, wat belangrijk is voor een succesvolle webshop.
Wil jij ook beginnen met online verkopen? Maak dan nu jouw webshop via JouwWeb door jezelf aan te melden op de groene knop hier beneden.