Spring naar inhoud

5 YouTube Tips voor meer Webshop Omzet!

Leestijd: 8 minuten

In dit artikel geven we je 5 belangrijke YouTube tips voor meer webshop omzet.

Je leert hoe je de juiste video content kunt maken om meer website bezoekers te krijgen om hiermee jouw webshop omzet te verhogen.

Vooral de informatie over het maken van pakkende content voor jouw ideale klant mag je niet missen.

Laten we beginnen!

Tip #1: Maak waardevolle content

Wanneer je met je webshop meer omzet wil maken is het belangrijk om waardevolle video content te maken. Hierdoor kunnen mensen zien wat jouw bedrijf doet en kun je jouw ideale klant meenemen in de producten die je verkoopt. 

Om te zorgen voor meer webshop omzet, kan het erg relevant zijn om video content te maken.

Maar wat voor content maak ik dan?

Denk aan het maken van video’s in de volgende drie categorieën: tutorials, verhalen en reviews.

YouTube voor webshop

Pilaar #1: Tutorials

Is er een mogelijkheid om tutorials te maken over de producten die jij verkoopt met je webshop? Kun je laten zien hoe je product werkt? Hoe je er optimaal gebruik van kunt maken? En wat je wel en niet moet doen? Of wellicht een “unboxing” van jouw producten? 

Pilaar #2: Verhalen

Mensen houden al sinds de oertijd van verhalen. Wanneer ze jouw product kopen kan het interessant zijn om te vertellen hoe jouw producten worden gemaakt. Zit er een mooi verhaal achter of kun je hier een mooi verhaal voor bedenken? 

Pilaar #3: Reviews

Het genereren van meer webshop omzet wordt voor een groot deel bepaald door het vertrouwen dat bezoekers hebben in jouw webshop.

Wat is de beste manier om de betrouwbaarheid van jouw producten en webshop te verhogen? Door ervaringen te laten zien van klanten. 

Zou je jouw klanten kunnen vragen of ze op video kunnen vertellen waarom jouw product dé beste keus was? Kun je ze interviewen? Of eventueel filmen hoe ze jouw product gebruiken? Dit is tevens een mooie aanvulling voor jouw productpagina.

Door iedere maand enkele video’s te produceren over de producten die je verkoopt met jouw webshop, kun je de autoriteit van jouw webshop verhogen. Ook zal je hiermee sneller het vertrouwen winnen van jouw ideale klant. Dit is zeer belangrijk om meer omzet te maken.

Tip #2: Plaats jouw linkjes op deze plaatsen

Wanneer je de eerste kijkers van jouw video’s verwelkomt op je nieuwe kanaal, is het belangrijk om deze door te verwijzen naar je webshop.

Je wilt het immers zo makkelijk mogelijk maken voor bezoekers om naar jouw webshop te gaan.
Maar waar kan ik de link naar mijn webshop het beste plaatsen?

Ten eerste kun je dit doen bij de banner van je YouTube kanaal. Wanneer mensen op je kanaal terechtkomen via hun computer, dan verschijnt de link naar jouw webshop, zoals op de foto hieronder.

YouTube Banner link

De tweede plaats waar je de link naar jouw webshop kunt plaatsen is in de omschrijving van een video. Iedere video op YouTube heeft namelijk een omschrijving, waardoor zowel het algoritme en jouw bezoekers meer informatie over de video kunnen vinden.

YouTube omschrijving linkjes

In de omschrijving van de video kun je de link naar jouw webshop en eventuele social media plaatsen, zodat jouw kijkers eenvoudig kunnen doorklikken.

Maar pas op! Het is verleidelijk om zo veel mogelijk linkjes te plaatsen op je YouTube kanaal, maar dit is een grote valkuil. Wanneer je te veel linkjes plaatst is de kans groot dat jouw bezoekers overweldigd worden en zelfs helemaal niet klikken. Plaats dus maximaal 3 linkjes die volgens jou het belangrijkst zijn.

Tip #3: Gebruik deze titel techniek

Dus, je hebt jouw eerste video gemaakt? Dan is het nu tijd om deze de juiste titel te geven. Voorheen werd er gezegd dat het belangrijk was om zo veel mogelijk keywords in de titel te plaatsen, omdat je anders niet gevonden zou worden. Dit is echter niet meer het geval. Dit komt omdat YouTube ook naar factoren kijkt om te bepalen waar jouw video over gaat: zoals wat er gezegd wordt in jouw video.

Wanneer je namelijk te veel keywords in jouw titel plaatst en de titel eruitziet alsof hij voor een algoritme is geschreven, zullen mensen minder snel op jouw video klikken. En dat wil je natuurlijk niet! Dit is iets dat we verder uitleggen in tip #4.

Het doel van de titel is dus om ervoor te zorgen dat jouw ideale webshop bezoeker klikt op de video. 

Op YouTube heb je twee belangrijke manieren hoe mensen je video kunnen vinden. Dit zijn (1) YouTube Search en (2) Aanbevolen video’s. Deze twee manieren hebben ook allebei een andere titelstructuur nodig om goede resultaten te behalen. 

Techniek #1: YouTube Search

Wanneer jouw kanaal nieuw is, is het belangrijk om je met jouw eerste video’s op YouTube search te richten. Hierdoor bouw je autoriteit met bepaalde zoekwoorden op en weet YouTube beter waar jouw kanaal voor staat.

Wanneer je op YouTube Search inspeelt is het belangrijk om een keyword in jouw titel te verwerken. Bijvoorbeeld het keyword: eetkamertafel.

Om een goede titel voor YouTube Search te schrijven kun je bijvoorbeeld de volgende titel maken: “10 Beste Eetkamertafels voor Jouw Nieuwe Huis.”

Deze titel heeft een keyword in de titel, waardoor deze sneller gevonden wordt in search.

Maar er is ook een andere manier om jouw titels vorm te geven: aanbevolen video’s.

Techniek #2: Aanbevolen video’s

Wanneer jouw kanaal al iets langer bestaat en je middels YouTube Search jouw ideale webbezoeker weet binnen te halen, kun je steeds vaker kiezen voor de “Aanbevolen” strategie.

Aanbevolen video’s op YouTube verschijnen op de homepagina en de zijbalk, zoals op de foto hieronder.

De beste manier om hier te verschijnen is door een titel te maken die veel nieuwsgierigheid opwekt. YouTube wil namelijk dat wanneer mensen YouTube openen, interesse wordt opgewekt. De video’s met de meest interessante titel wordt dus vaker gepromoot.

Als we het onderwerp “eetkamertafel” gebruiken, dan zouden de search en aanbevolen titel er als volgt uit kunnen zien:

Search: 10 Beste Eetkamertafels voor Jouw Nieuwe Huis.”
Aanbevolen: “Maak niet DEZE fout bij het kiezen van een eetkamertafel!”

De aanbevolen titel wekt meer nieuwsgierigheid op en is algemener dan de search titel, die specifieker is.

De aanbevolen titelstructuur werkt het beste als je al een paar duizend abonnees hebt, omdat je hen nieuwsgierig kan maken met deze titels. Maar wanneer er nog niemand naar jouw video’s kijkt is de search versie het beste. 

Tip #4: Let op je metrics

Wanneer je jouw eerste video’s op YouTube hebt gepubliceerd, is het belangrijk om per video te analyseren hoe goed deze het doet.

Waarom is dit belangrijk? Dit doe je omdat je hieruit kunt leren hoe je jouw volgende video nóg beter kunt maken.

YouTube is een competitief platform en alleen de beste content wordt gepromoot. De content die jij op YouTube ziet als je een zoekwoord intypt is dus het puntje van de ijsberg. De resultaten die je vervolgens ziet, worden bepaald door (1) hoe relevant de content is en (2) hoe goed de content is.

De kwaliteit van de content wordt door YouTube gemeten middels de volgende twee metrics:

Metric #1: CTR

CTR

Dit is de “click-through-rate”. Deze metric wordt altijd middels een percentage weergegeven. De CTR wil je zo hoog mogelijk hebben. Dit betekent dat wanneer mensen jouw (1) titel en (2) thumbnail zien, ze het interessant genoeg vinden om te klikken… en dat is wat YouTube graag ziet.

Metric #2: Gemiddelde Weergavetijd

Retentie

Maar als mensen op jouw video klikken en deze binnen 10 seconden verlaten dan denkt YouTube dat de video niet van goede kwaliteit is… want anders zouden mensen hem natuurlijk afkijken!

Wanneer de gemiddelde weergavetijd van jouw video laag is, dan zal YouTube jouw video minder snel tonen aan zijn gebruikers. Dit komt omdat de gebruikers van YouTube de door jou gemaakte video minder waarderen en YouTube minder geld verdient aan het tonen van advertenties op een video waar mensen gemiddeld snel afhaken.

Door jouw metrics te analyseren kun je bestuderen hoe je jouw CTR en Gemiddelde Weergavetijd kunt verbeteren en hierdoor meer weergaven kunt krijgen.

Tip #5: Houd jouw ideale klant altijd in gedachten

De meest waardevolle tip die jouw webshop meer bezoekers zal opleveren is door altijd jouw ideale klant in gedachten te houden.

Zowel wanneer je een nieuw product wilt verkopen of een nieuwe video wil gaan maken: zorg dat je altijd jouw ideale klant in gedachten houdt.

Wat bedoelen we hiermee?

Denk aan het stellen van de volgende vragen als je een nieuw product wilt lanceren of video wilt gaan maken:

1. Heeft mijn ideale klant hier behoefte aan?
2. Zou mijn ideale klant dit kopen (of hier op klikken?)
3. Is dit waardevol voor mijn ideale klant?

Wanneer deze vragen met een “ja” worden beantwoord dan kun je jezelf groen licht geven om het product te lanceren of om de video te maken. Maar als dit niet het geval is, kan het wijs zijn om nog eens na te gaan of dat nieuwe product of die video wel de moeite waard is om te verkopen, of te maken.  

Conclusie

Na dit artikel weet je hoe je YouTube kunt gebruiken om jouw webshop omzet te verhogen. Door het maken van waardevolle video content kun je de autoriteit en het vertrouwen van jouw website enorm verhogen.

Wissel af met de verschillende vormen aan content, plaats relevante linkjes, bedenk de juiste titelstructuur, let op je metrics en houd natuurlijk altijd jouw ideale klant in gedachten.

Wil jij ook een webshop beginnen? Maak vandaag nog jouw webshop via JouwWeb.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *