Spring naar inhoud

5 Manieren om Je Klantervaring te Verbeteren

Leestijd: 5 minuten

Tevreden klanten zijn een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderneming. Het is daarom belangrijk continu te blijven werken aan het verbeteren van de klantervaring. We hebben 5 tips voor je, die hierbij kunnen helpen:

Tip #1: Heb een ijzersterke klantenservice

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je klantervaring te verbeteren, is door een ijzersterke klantenservice op te bouwen. Hiermee bedoelen we niet dat je een groot team aan supportmedewerkers nodig hebt voor je bedrijf. 

Maar wat bedoelen we dan wél met een goede klantenservice?

Tip #1: Wees Goed Bereikbaar

Ten eerste is het belangrijk dat je klantenservice goed bereikbaar is. Kies een manier van contact opnemen die past bij jou en jouw bedrijf. E-mail is een makkelijke manier die altijd werkt, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden die jou bereikbaarheid vergroten. Denk bijvoorbeeld eens aan Instagram, Facebook Messenger of WhatsApp Business. 

Welk kanaal past bij jouw bedrijf?

Tip #2: Wees Oplossingsgericht

Het goed bereikbaar zijn is niet het enige belangrijke binnen je communicatie naar klanten. Het is namelijk net zo belangrijk om de kwaliteit van je klantenservice te blijven verbeteren en ontwikkelen. Zo wil je het liefst oplossingsgericht te werk gaan voor je klanten.  Denk bijvoorbeeld aan het tonen van empathie, het toewerken naar oplossingen en het verder aanbevelen van producten. Door een prioriteit te maken van het zo goed mogelijk helpen van je klant, zullen klanten vaker terugkomen voor een aankoop.

Klantenservice

Tip #2: Ga met je klanten in gesprek

De tweede tip om jouw klantervaring te verbeteren, is door met je klanten in gesprek te gaan. Heb jij namelijk het antwoord op de volgende vragen?

1. Wat verstaan mijn klanten onder goede ondersteuning?
2. Via welke kanalen zouden mijn klanten geholpen willen worden?

3. Welke dingen zou ik kunnen doen om mijn klantervaring te verbeteren?

Het antwoord op deze vragen kun je krijgen door in gesprek te gaan met je klanten. Op die manier verzamel je waardevolle informatie, die je vervolgens kunt implementeren om jouw klantervaring te verbeteren. Vraag dus vaker feedback aan je klanten.

Tip #3: Word je eigen klant

Een van de beste manieren om je eigen klantervaring te verbeteren is door je eigen aankoopproces eens te doorlopen.

Verplaats je in de schoenen van jouw klant en doorloop het volledige proces van websitebezoek tot aankoop eens helemaal. Probeer tijdens dit proces je aandacht op de volgende zaken te leggen:

  1. Is het meteen duidelijk waar mijn website of webshop voor staat? Is het meteen duidelijk hoe ik mijn ideale klant kan helpen?
  2. Is het duidelijk welke stappen ik moet nemen als ik op de homepagina kom?
  3. Vallen de knoppen van het “winkelmandje” genoeg op?
  4. Bevatten de productomschrijvingen genoeg detail?
  5. Zijn er dingen die ik zou kunnen verbeteren in het aankoopproces?

Door je eens volledig te verplaatsen in de schoenen van je ideale klant, en het aankoopproces eens te doorlopen, zal je jouw website of webshop op een hele andere manier zien.

Pro Tip!
Vraag eens aan familie en vrienden of ze ook eens dit proces willen doorlopen. De feedback die je zal ontvangen kan je goed gebruiken om je klantervaring te verbeteren.

Tip #4: Bied kassakoopjes aan

De supermarkten liggen er vol mee: kassakoopjes! Dit zijn vaak producten die je eenvoudig koopt, voor een niet al te hoge prijs. 

Een handige manier om de orderwaarde van je bestellingen te verhogen, én je klanten nog beter te helpen, is door het aanbieden van deze kassakoopjes. Deze kassakoopjes zijn een eenvoudige manier om je klanten nóg beter van dienst te kunnen zijn. 

Wanneer je bijvoorbeeld potloden verkoopt op je website, zou je een notitieblok makkelijk erbij kunnen verkopen. Niet alleen help je zo de klant naar een volledige oplossing, ook stijgt je orderwaarde.

Deze kassakoopjes kun je eenvoudig toevoegen in de Editor van JouwWeb

Dit doe je door te navigeren naar Editor -> Webshop -> Webshop Instellingen -> Geavanceerde Instellingen -> Kassakoopjes.

Hier kun je vervolgens producten kiezen die je als kassakoopjes presenteert aan je klant. Handig dus!

Kassakoopjes bij JouwWeb
Kassakoopjes toevoegen bij JouwWeb

Tip #5: Verzamel meer data

De vijfde tip om je klantervaring te verbeteren is door meer data te verzamelen. Maar wat bedoelen we hiermee?

Wanneer klanten jouw website hebben bezocht of een bestelling hebben geplaatst, kun je ze vragen om hun feedback achter te laten. 

Je kunt eenvoudig feedback vragen, door je klant een e-mail te sturen en waarin je ze vraagt hun ervaring te delen. In ruil daarvoor kun jij een kortingscode aanbieden.  Op die manier wordt het voor jouw klant interessant om zijn of haar ervaring met je te delen. In die e-mail kun je enkele vragen stellen, of naar een formulier verwijzen.

Wat je jouw klanten kan vragen is om bijvoorbeeld een score door te geven hoe fijn hun ervaring was, hoe het bestelproces verliep of hoe de communicatie is verlopen.

Wanneer je genoeg van deze antwoorden hebt ontvangen, kun je beginnen met het implementeren van de nodige verbeterpunten om jouw klantervaring nóg een stukje beter te maken.

Conclusie

In dit artikel heb je geleerd welke 5 dingen jij kunt doen om je klantervaring te verbeteren. Het is belangrijk om naar je klanten te luisteren en zowel je klantenservice- als productaanbod hierop aan te passen.

Ook is het belangrijk om kassakoopjes aan te bieden om zowel meer omzet te genereren als de klant beter te helpen. Ten slotte is het verzamelen van data héél belangrijk om te weten welke aandachtspunten binnen je bedrijf aandacht nodig hebben.

Heb jij nog geen website of webshop? Meld je dan nu aan voor JouwWeb en lanceer vandaag nog jouw nieuwe website!

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *