Je kunt een Google Bedrijfsprofiel inzetten om beter gevonden te worden. Met dit Bedrijfsprofiel kun je op Google beheren hoe je lokale bedrijf zichtbaar is in Google, waaronder ook op Google Maps. Het kan helpen om het vertrouwen te winnen van bezoekers én om hoger te ranken in Google zelf.
Handig dus! Maar hoe maak je een Google Bedrijfsprofiel? Laten we eens kijken!
Stap #1: Ga naar Google Bedrijfsprofiel
Hoewel het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel erg eenvoudig is, blijft het wél belangrijk om de volgende stappen zorgvuldig te doorlopen.
Ten eerste ga je naar deze website.
Hier kun je starten met de registratie van je Google Bedrijfsprofiel. Ook zie je hier de voordelen van het aanmaken van een eigen Bedrijfsprofiel.
Denk aan:
1. Beter ranken op Google
Een bedrijf dat zich aanmeldt voor een Bedrijfsprofiel kan voortaan gevonden worden op Google Maps, maar zal ook hoger verschijnen in de zoekresultaten.
2. Verzamelen van reviews
Het verzamelen van reviews is heel belangrijk. Volgens Google heeft een bedrijf dat zich heeft aangemeld voor een Bedrijfsprofiel en reviews ontvangt, twee keer zo veel kans om als betrouwbaar te worden beschouwd.
3. Het presenteren van je aanbod
Je kunt je producten toevoegen aan je Bedrijfsprofiel, waarmee je interesse kunt wekken met je productaanbod.
4. In contact komen met klanten
Klanten kunnen je rechtstreeks berichten sturen of bellen, wel zo handig!
5. Het bekijken van analytics
Via je Google Bedrijfsprofiel kun je achterhalen hoe bezoekers je vinden, om hier verder op in te spelen met het maken van content.
Stap #2: Registreer je bedrijf
De tweede stap om je Bedrijfsprofiel te lanceren is door het korte registratieproces te doorlopen.
Dit zijn de stappen van het eerste onderdeel van het registratieproces:
Ten eerste vul je jouw bedrijfsnaam in. Dit is de naam die wordt weergegeven in de zoekresultaten én op Google Maps. Indien je nog geen bedrijfsnaam hebt, maar toch al een Bedrijfsprofiel wilt maken, is het belangrijk om een pakkende naam te kiezen waar je op gevonden wilt worden.
Nadat je jouw naam hebt ingevuld, vraagt Google je om een categorie te kiezen:
1. Online Retail
2. Lokale Winkel
3. Service Bedrijf
Na het maken van jouw keuze, vul je de overige gegevens in. Denk aan je bedrijfscategorie, je bedrijfsadres en je telefoonnummer om je Bedrijfsprofiel te verifiëren.
Belangrijk: Als je jouw profiel niet verifieert zal deze niet op Google verschijnen. Het is daarom belangrijk dat je jouw bedrijfsprofiel direct verifieert, waarna het de dagen erna op Google zal verschijnen.
Stap #3: Voltooi je Registratie
Nadat je de eerste vragen van de registratie hebt doorlopen, is het belangrijk om de laatste belangrijke gegevens aan je Bedrijfsprofiel toe te voegen.
Het eerste wat je gaat toevoegen zijn je openingstijden, want je wil dat klanten weten wanneer jij geopend bent. Hierdoor weten potentiële klanten wanneer ze langs kunnen komen of een antwoord op hun bericht kunnen ontvangen.
Vervolgens kun je een beschrijving van je bedrijf toevoegen, waarmee jij aan je klant vertelt wat jouw bedrijf voor hen kan betekenen.
Ten slotte kun je foto’s toevoegen van je bedrijf én je JouwWeb website toevoegen. Het is erg belangrijk om je website aan je Bedrijfsprofiel toe te voegen, zodat mensen via Google Maps en de zoekresultaten meteen kunnen doorklikken naar je website.
Indien je nog geen website hebt, kun je deze vandaag nog lanceren door je nu gratis aan te melden bij JouwWeb.
Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!
Stap #4: Google Bedrijfsprofiel Gebruiken
Leuk, zo’n Google Bedrijfsprofiel… maar wat kun je er eigenlijk mee? Zoals we hebben verteld, kan een Google Bedrijfsprofiel je helpen om de online vindbaarheid van je bedrijf te vergroten. Maar er zijn nog drie andere belangrijke functies die we graag willen uitlichten:
1. Berichten ontvangen
Ten eerste kun je berichten ontvangen van potentiële klanten. Wanneer je deze functie aanzet binnen je Google Bedrijfsprofiel, dan kunnen potentiële klanten met je chatten. Dit kan een belangrijke manier zijn om in contact te komen met je klanten. Je kunt zelfs een eigen welkomstbericht instellen, die klanten automatisch ontvangen nadat ze op “Contact” hebben geklikt.
2. Reviews Ontvangen
Een belangrijk onderdeel van een sterk Google Bedrijfsprofiel is het verzamelen van reviews. Hoe meer positieve reviews je ontvangt, hoe meer jouw bezoekers je bedrijf gaan zien als een betrouwbaar bedrijf. Vraag je klanten om reviews en verhoog je zichtbaarheid op het internet.
3. Prestaties Bekijken
Via je Bedrijfsprofiel kun je razendsnel zien hoe mensen jouw bedrijf hebben gevonden. Ook kun je zien hoeveel mensen er op je website hebben geklikt en hoe ze je gevonden hebben.
Stap #5: Verzamel Reviews
In dit artikel hebben we het al een paar keer gehad over het belang van reviews verzamelen, maar wellicht heb je de volgende vraag:
“Hoe verzamel ik reviews?”
Zoals je inmiddels weet, zijn reviews een belangrijk onderdeel van het vergroten van de betrouwbaarheid van je bedrijf.
Het verzamelen van reviews kun je op verschillende manieren doen:
1. In je bevestigingsmail
Nadat een klant een aankoop bij je heeft gedaan, ontvangt hij een bevestigingsmail. In deze bevestigingsmail kun je jouw klant vragen om een review achter te laten over de ervaring die ze tot nu toe hebben gehad met jouw bedrijf. Een handige tip om meer reviews te genereren is door het aanbieden van een kortingscode voor een volgende bestelling, wanneer ze een review achterlaten.
2. Een week na aankoop
Een andere manier om reviews te verzamelen is door jouw klanten een email te sturen één week nadat ze het product hebben ontvangen. Je kunt hierin vragen of alles naar wens is, of het product bevalt en of ze hun ervaring willen delen. Ook hier kun je jouw klanten een kortingscode aanbieden voor het achterlaten van een review.
Vraag klanten dan om een screenshot te sturen van hun review ter bewijs, waarna jij een unieke kortingscode voor ze kan aanmaken.
Hoe je een kortingscode kunt aanmaken binnen je JouwWeb Webshop kun je hier teruglezen.
Op die manier genereer je op een hele eenvoudige manier reviews voor je Google Bedrijfsprofiel.
Conclusie
In dit artikel heb je geleerd hoe je een eigen Google Bedrijfsprofiel hebt kunnen aanmaken. Het hebben van een website voor je bedrijf is natuurlijk van groot belang om je Bedrijfsprofiel zo effectief mogelijk te maken.
Lanceer daarom vandaag nog jouw JouwWeb website en start meteen met het vergroten van je online aanwezigheid door je hieronder gratis aan te melden.