Meer klanten voor je bedrijf? Dat is iets dat iedere ondernemer graag voor elkaar wil krijgen. Maar hoe krijg je nu meer klanten? En hoe laat je jouw bedrijf groeien?
We beginnen met deze belangrijke eerste tip:
Tip #1: Begrijp je ideale klant
De belangrijkste tip om meer klanten te krijgen voor jouw bedrijf, is dat je jouw ideale klant moet kennen. Eigenlijk moeten we zelfs nóg een stapje verder gaan dan “kennen”. Je moet je ideale klant namelijk begrijpen.
Mensen kopen producten of diensten voornamelijk om problemen op te lossen of om een ideaal doel te bereiken.
Een kamerplant -> meer sfeer in huis.
Een nieuwe bank -> fijner kunnen zitten.
Een koptelefoon -> goede muziek kunnen luisteren.
Als ondernemer is het belangrijk om dit in kaart te brengen. Je wil jouw ideale klant zo goed begrijpen zodat je precies kunt inspelen op hun behoeften.
Welke problemen lost jouw product op? En welk ideaal doel bereikt jouw klant wanneer het jouw product koopt?
Het is belangrijk dat wat je opschrijft overeenkomt met waar jouw ideale klant naar op zoek is.
Bekijk eens het onderstaande voorbeeld:
Stel jij schrijft als titel van je product: “Theelichtje voor meer sfeer in huis.”
Maar jouw ideale klant is op zoek naar theelichtjes die extra veel branduren hebben, dan is de kans dat hij jouw product koopt erg klein.
Deze producttitel zou daarom beter passen: “Theelichtjes met extra lange brandtijd.”
Je kunt jouw productaanbod en teksten op je webshop alleen goed laten aansluiten op jouw klant, als je jouw ideale klant goed begrijpt. Probeer daarom goed in kaart te brengen wie je wil helpen en waar deze persoon naar op zoek is.
Tip #2: Lanceer een website
Wil je meer klanten voor je bedrijf? Dan heb je natuurlijk een website nodig. Tegenwoordig heeft bijna ieder bedrijf een eigen website.
Of je nu een bakker bent of een blogger: online vindbaar zijn is belangrijker dan ooit. Sterker nog, online vindbaar zijn wordt ieder jaar belangrijker.
Veel mensen zoeken naar producten of diensten via het internet. En wanneer alleen de website van jouw concurrent te vinden is, zal dit je veel klanten kosten. Door een website te maken los je dit probleem op en zorg je dat je jouw online bereik enorm vergroot.
Het is belangrijk bepaalde onderwerpen op je website naar voren te laten komen. Denk aan het schrijven van een goede “over ons” pagina, een duidelijke contact-pagina en jouw productaanbod.
Probeer de “over ons” pagina zo persoonlijk mogelijk te maken. Denk aan foto’s van het team en de werkzaamheden. Ook het schrijven van een kort, persoonlijk verhaal over hoe de onderneming is ontstaan en wat de missie is, is belangrijk.
Natuurlijk vraag je je af hoe je snel en zonder technische kennis jouw website kunt lanceren. Door je gratis aan te melden op JouwWeb kun jij jouw website vandaag nog lanceren. Meld je daarom hieronder gratis aan.
Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!
Tip #3: Verzamel email adressen
De derde tip die belangrijk is om meer klanten te werven voor je bedrijf is door email adressen te verzamelen.
Een bekend gezegde luidt: “The money is in the list.”
Maar wat betekent dit eigenlijk?
Wanneer mensen jouw aanbod voor de eerste keer zien, is de kans dat ze direct iets van je kopen erg klein. Ze zijn immers nog niet bekend met je bedrijf, ze vertrouwen je niet en weten niet of jouw producten wel hun problemen kunnen oplossen, of doelen helpen te bereiken.
Hierdoor verlaten ze vaak jouw website of webshop zonder het doen van een aankoop. Dit betekent niet dat jouw bedrijf niet de juiste keuze voor hen was. Dit kan ook betekenen dat de bezoeker nog niet klaar was om een aankoop te doen, omdat deze in de oriënterende fase zit.
Door email adressen te verzamelen en regelmatig emails te sturen, zorg je dat je deze bezoeker verder “opwarmt”. Wanneer je een band hebt opgebouwd met de bezoeker en hij jouw bedrijf steeds meer vertrouwd, is de kans een stuk groter dat hij een aankoop gaat doen.
Maar hoe verzamel ik dan email adressen?
Vroeger werd dit gedaan door mensen te vragen zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Tegenwoordig zijn mensen een stuk sceptischer over het weggeven van hun email adres.
Ze willen er iets voor terug. En aan jou de taak om ze een beloning te geven voor het achterlaten van hun e-mailadres.
Dit kan een gids zijn, een brochure, een stappenplan of een korte video die ze per mail ontvangen wanneer ze zich hebben aangemeld.
Kijk eens naar het volgende voorbeeld:
Door een gratis weggever te maken kun ook jij e-mailadressen verzamelen en door het regelmatig sturen van e-mails een band opbouwen met jouw bezoekers. Hierdoor zal jouw bezoeker makkelijker overgaan tot het doen van een aankoop.
Tip #4: Maak pakkende content
Pakkende content maken is een belangrijk ingrediënt voor online succes. Door op regelmatige basis content te produceren kun je jouw online bereik enorm vergroten.
Een website hebben is de eerste stap, maar de tweede stap is ervoor zorgen dat jouw website jouw markt veroverd. Dit doe je door het bereik van je website te vergroten.
En wat vergroot het bereik van jouw website? Juist, content.
Wanneer je meer bezoekers wil op jouw website, is het belangrijk om regelmatig te bloggen.
Nee, bloggen is niet “dood” of “zo 2004”. Bloggen is nog steeds een belangrijk middel om het bereik van jouw website te vergroten.
Jij gebruikt toch ook het internet om iets op te zoeken? Wat als jouw website bovenaan komt te staan in jouw branche?
Dit kan je bereiken door regelmatig een blogbericht te schrijven, waarin je een specifieke vraag of probleem oplost in jouw branche. Dit is een onderwerp waar jouw ideale klant naar zoekt.
Door dit regelmatig te doen, vergroot je de kans dat jouw ideale klant uitkomt op jouw website en vervolgens een aankoop doet.
We horen het je al denken: “Wat is regelmatig bloggen?”
Dit kan eens per week zijn of eens per twee weken. Hoe meer blogberichten jij schrijft, hoe groter de kans is dat je gevonden wordt door je ideale klant.
Lees daarom eens dit artikel, waarin we je stapsgewijs uitleggen hoe jij succesvol kunt gaan bloggen.
Tip #5: Zorg voor een uitmuntende klantervaring
Je bedrijf laten groeien betekent niet alleen manieren vinden om meer nieuwe klanten te werven. Ook het werken aan terugkerende klanten is een belangrijk onderdeel.
Een klant zal bij jouw bedrijf opnieuw een aankoop doen wanneer het een prettige ervaring heeft gehad. Door continu te werken aan het verbeteren van de klantervaring zorg je dat jouw klanten met een glimlach bestellingen plaatsen.
Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je nu écht voor een uitmuntende klantervaring?
Een belangrijk onderdeel hiervan is onderzoek doen naar grote spelers in jouw branche. Wanneer je een webshop hebt kun je inspiratie opdoen bij Wehkamp of Bol.com bijvoorbeeld.
Stel jezelf tijdens jouw mini-onderzoek de volgende vragen:
- Waardoor is dit bedrijf naar jouw mening zo succesvol?
- Hoe is dit bedrijf anders dan de rest?
- Wat maakt de klantervaring bij dit bedrijf zo fijn?
- Welke dingen vallen me op bij dit bedrijf?
Wanneer je jouw onderzoek hebt gedaan bij 1-3 bedrijven kun je verschillende actiepunten doorvoeren binnen jouw bedrijf om de klantervaring te verbeteren. Want door continu jouw klantervaring te verbeteren, verhoog je de kans dat klanten opnieuw een aankoop doen.
Conclusie
In dit artikel heb je verschillende manieren geleerd om meer klanten te werven voor jouw bedrijf. Het start met het begrijpen van je ideale klant. Ook het lanceren van een eigen website is een belangrijk onderdeel om je bedrijf te laten groeien.
Heb jij nog geen website? Lanceer dan vandaag nog jouw website door je hieronder gratis aan te melden.
Super tips dank jullie wel!!
Graag gedaan! Dankjewel voor het lezen Nicole!