Spring naar inhoud

5 Tips om de Omzet van je Webshop te Verhogen

Leestijd: 7 minuten

Met alleen tekst de conversie van jouw webshop verbeteren? Copywrite expert Wim van der Mark geeft je vandaag 5 tips om met enkele tweaks de conversie van jouw webshop te verbeteren. Want een betere conversie zorgt voor meer omzet.

Wie is Wim van der Mark?

Met meer dan 32 jaar ervaring, is Wim van der Mark dé expert als het gaat om pakkende teksten schrijven. Hij is Schrijftrainer, partner in de succesvolle e-learning Schrijven voor het Brein en auteur van maar liefst vier bestsellers. Wim kan jou dé tips geven om betere copy te schrijven voor je website of webshop.

Tip #1: Dit is waarom je een nieuwsbrief nodig hebt

Veel webshops maken geen gebruik van de kans om e-mailadressen te verzamelen. Volgens Wim is dit een gemiste kans. Volgens hem is het niet alleen belangrijk om e-mailadressen te verzamelen.

Wat veel webshop eigenaren ook vergeten is het optimaliseren van de bedankpagina, die verschijnt nadat een bezoeker zich voor de nieuwsbrief heeft ingeschreven.

“Wanneer jouw bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief komt hij op een bedankpagina. Dit is een grote kans om meer te weten te komen van je bezoeker. Helaas maken niet veel ondernemers hier gebruik van. Zorg dus dat je een bedankpagina maakt, waar mensen kunnen doorgeven waarin ze geïnteresseerd zijn.”

Verkoop je gereedschap? Zorg dat mensen dan op jouw bedankpagina kunnen doorgeven of ze bijvoorbeeld “zelf sleutelen” of “niet zelf sleutelen”. 

Wanneer je dit weet kun je jouw teksten beter laten aansluiten op je bezoekers. Het is dus belangrijk dat je altijd weet wie jouw klant is. Hierdoor maak je een ruwe “basis segmentatie”.

Dit houdt in dat je jouw nieuwsbrief kunt optimaliseren voor ieder segment: mensen die zelf klussen en mensen die niet zelf klussen. 

Wim gaf het voorbeeld van Vakantiediscounter.nl, die hier goed gebruik van maakt. In plaats van een standaard landingspagina, kom je op een bedankpagina waarop ze doorvragen naar waar de gebruiker interesse in heeft.

“Van welk vliegveld wil je vliegen?”
“Welke soort vakantie past het best bij je?”
“Met hoeveel personen wil je reizen?”

Hierdoor kan Vakantiediscounter haar teksten beter laten aansluiten op de bezoeker.

Vakantiediscounter Voorbeeld

Stel je hebt een breiwinkel: probeer dan te achterhalen wie jouw klant is en waar deze naar op zoek is.

Zijn dit hobbyisten? Of mensen die er een inkomen mee willen verdienen?

Door dit te weten, heb je een beter idee welke blog berichten je kunt schrijven om meer verkeer te genereren. Ook is het hierdoor makkelijker om je teksten beter aan te laten sluiten bij jouw ideale bezoeker.

Tip #2: Schrijf krachtige koppen

Goede koppen schrijven is belangrijker dan je denkt. En dat wist Wim meteen duidelijk te maken:

“De kop moet gaan over wat de lezer graag wil. De kop draait om het emotionele voordeel, terwijl de tekst een verklaring moet zijn van de kop. Wanneer je jouw koppen schrijft moet je ervoor zorgen dat er veel motivatie en emotie in voorkomt.”


Wellicht vraag je jezelf het volgende af: hoe schrijf ik dan die pakkende koppen?

Wim had daar de volgende formule voor:

“Zoekwoord + emotie.”

Verwerk in jouw koppen het zoekwoord waar je op gevonden wil worden, maar zorg dat je hierna altijd emotie gebruikt.

Stel je verkoopt fopspenen voor pasgeboren baby’s. Je kunt de kop van dit product op twee manieren schrijven:

Manier 1: Fopspeen 100% PVC vrij
Manier 2: Fopspeen 100% PVC vrij: zachter voor het mondje van de baby!

In het tweede voorbeeld maak je gebruik van een kop met een zoekwoord én emotie. Hierdoor is de tweede kop krachtiger. 

Een andere valkuil is dat veel ondernemers te veel tekst gebruiken. Hier had Wim het volgende over te zeggen:

“Maak gebruik van teksten die niet langer zijn dan 5-6 regels en zorg dat je deze teksten voorziet van een kop met veel emotie. Wanneer een kop niet interessant is, zal de lezer de tekst niet lezen. Sterker nog: de meeste teksten worden niet gelezen, waardoor de kopjes voldoende moeten zijn om de boodschap over te brengen.”

Tip #3: Maak het bestelproces eenvoudiger

Veel webshop eigenaren maken het te lastig om klant te worden. Een gebruiker moet veel formulieren invullen of zelfs eerst een klant account aanmaken voordat ze een aankoop kunnen doen. Dit is volgens Wim een grote barrière:

“Klant worden is het gevolg van iets kopen. Pas als ik iets gekocht heb ben ik automatisch klant geworden. Vraag dus niet jouw bezoeker om klant te worden als deze nog niets gekocht heeft. Laat hem gewoon kopen wat hij wil kopen.”

Bij Rituals vragen ze pas na het plaatsen van een bestelling of ze de gegevens mogen onthouden voor volgende aankopen.

Hierdoor verminderen ze een barrière tot aankoop. Neem daarom eens een kijkje hoe het bestelproces van winkels als Rituals eruit zien. Bij Rituals zie je dat ze niet gebruik maken van “Maak een account”, maar “plaats een bestelling”. 

Rituals Checkout

Tip #4: Gebruik de kracht van sociaal bewijs

In zijn trainingen gebruikt Wim vaak de principes van Robert Cialdini. Dit is een van de bekendste wetenschappers op het gebied van overtuigen.

En meer weten van overtuigen is natuurlijk belangrijk wanneer je producten verkoopt. 

Een van de meest krachtige principes van Cialdini is sociaal bewijs.

“Maak gebruik van klantervaringen op jouw verkooppagina. In de kop van de review moet bewijs staan over de belofte van het product dat je verkoopt.”

Voor zijn eigen copywriting cursus heeft Wim eerst reviews verzameld door zijn cursus gratis beschikbaar te maken aan een kleine groep mensen, in ruil voor een review.

“We hebben 5 ondernemers, 5 marketeers en 5 personen van marketingbureau’s de cursus laten volgen. Hierdoor hebben we reviews kunnen genereren voor onze cursus. Wat anderen zeggen is wel 5X geloofwaardiger dan wat jij zegt. Maak dus gebruik van de kracht van sociaal bewijs.”

Ook het plaatsen van logo’s is volgens Wim belangrijk. Van duurzaam, tot 100% PVC vrij: plaats badges en logo’s om de betrouwbaarheid van jouw producten te verhogen.

Tip #5: Zo haal je de onzekerheid weg

Om de volgende tip uit te leggen, hebben we de verkooppagina van een laptop op Bol.com gebruikt.

Voorbeeld Bol.com

#1: Productomschrijving:

Wat de productomschrijvingen bij Bol.com erg krachtig maakt is dat ze volgens Wim gebruik maken van krachtige koppen.

“Direct vind je de plus- en minpunten van het product. Hierdoor kom je transparant en dus betrouwbaar over. Ook maken ze gebruik van verschillende koppen die inspelen op emotie. Er staat niet “Een M1 processor”, maar “Snellere en betere prestaties”. Mensen kopen namelijk geen specificaties, maar voordelen.”  

#2: Knoppen:

Het is belangrijk dat de belangrijkste knoppen op jouw verkoop pagina opvallen. Je wil namelijk niet dat een gebruiker moet zoeken naar de knop “Toevoegen aan Winkelmandje”. Bol.com maakt gebruik van een opvallende kleur, waardoor de knop direct opvalt.

“Een belangrijke tip die ik je wil geven is om meer onzekerheid weg te halen. Dit doe je door gebruik te maken van micro-copy onder de belangrijkste knop. Dit is een korte zin die onzekerheid weghaalt en motivatie verhoogt bij de klant.”

De micro-copy gaat bij een webshop vaak over de retourtijd, het bezorgen of het bestelproces. Door onder de belangrijkste knop deze micro-copy te plaatsen kun je op een eenvoudige manier onzekerheid bij de klant weghalen.

Voorbeeld Bol.com 3

#3: Visueel:

De laatste tip om jouw verkoop pagina te optimaliseren is door gebruik te maken van goede visuals.

“Zorg voor goede productfoto’s, want hierdoor komt je product betrouwbaarder over. Probeer ook goed weer te geven hoe goed jouw producten zijn. Denk aan hoe Bol.com dit doet. Ze maken het héél visueel voor je hoe goed het product is.”

Voorbeeld Bol.com 2

Dat waren 5 krachtige tips om de conversie van jouw webshop te verbeteren! Maar wil jij meer weten over hoe je de conversie van jouw webshop kan verbeteren? Neem dan een kijkje op de website van schrijvenvoorhetbrein.nl.

Conclusie

Heb jij nog geen webshop en ben jij van plan om de komende maanden een extra inkomen te verdienen? Meld je dan hieronder aan en lanceer vandaag nog jouw webshop bij JouwWeb. 

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

4 responses to “5 Tips om de Omzet van je Webshop te Verhogen

  1. Beste heer, mevrouw

    Dit soort artikelen lees ik alleen als ik toevallig wat moet aanpassen.
    Maar het zou ook goed zijn als jullie bijvoorbeeld eens in het kwartaal een mail sturen met eigen tips voor een klant als ik.

  2. Ik wil nieuwsbrieven gaan versturen aan klanten. Maar klanten moeten natuurlijk eerst aangeven of ze een nieuwsbrief willen ontvangen of niet.
    Kunnen klanten dit ook aanvinken op het bestelformulier? Nu zie ik alleen dat dit kan via formulier via editor. Maar dan komt dit niet
    bij de bestelling te staan. Is dit wel mogelijk bij jouwweb?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *